|
Lecturer(s)
|
-
Vančurová Maria, PhDr. Ph.D.
-
Vodička Pavel, Mgr. Ph.D.
|
|
Course content
|
1. Pedagogical diagnostics as a basis for pedagogical planning 2. Goals and competences in preschool education. 3. Conditions of preschool education. 4. Content of preschool education. 5. Organisation and forms of pre-school education. Educational strategies. 6. Methods of preschool education.
|
|
Learning activities and teaching methods
|
Interactive lecture, Students' portfolio, Self-study of literature
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 20 hours per semester
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 20 hours per semester
- Contact hours
- 39 hours per semester
- Contact hours
- 8 hours per semester
- unspecified
- 30 hours per semester
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 15 hours per semester
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 15 hours per semester
|
| prerequisite |
|---|
| Knowledge |
|---|
| to explain key pedagogical concepts |
| to explain the principles of a personally oriented model of pre-school education |
| to characterize the organization of pre-school education |
| to characterize the needs of the preschool child |
| Skills |
|---|
| to present knowledge gained in literature in both written and spoken form |
| Competences |
|---|
| N/A |
| learning outcomes |
|---|
| Knowledge |
|---|
| to characterize the elements of the educational process (aims, methods, forms, conditions, content of education, resources) in the context of the specifics of pre-school education |
| Skills |
|---|
| to analyze the aims, methods and forms of pre-school education |
| to analyze the conditions of pre-school education |
| to formulate educational goals |
| Knows how to select the appropriate method and form in relation to the educational objective and content. |
| Competences |
|---|
| N/A |
| teaching methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Interactive lecture |
| Self-study of literature |
| Lecture supplemented with a discussion |
| Seminar |
| Collaborative instruction |
| Skills |
|---|
| Individual study |
| Seminar |
| Collaborative instruction |
| Cooperative instruction |
| Lecture with a video analysis |
| Competences |
|---|
| Students' portfolio |
| assessment methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Test |
| Continuous assessment |
| Skills |
|---|
| Skills demonstration during practicum |
| Individual presentation at a seminar |
| Test |
| Continuous assessment |
| Competences |
|---|
| Individual presentation at a seminar |
|
Recommended literature
|
-
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3450-7..
-
Ginnis, Paul. Efektivní výukové nástroje pro učitele : strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka = The teacher's toolkit : raise classroom achievement with strategies for every learner. 2017. ISBN 978-80-906082-6-9.
-
Koťátková, Soňa. Dítě a mateřská škola : co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozšiřené a aktualizované vydání. 2014. ISBN 978-80-247-4435-3.
-
MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 2021.
-
Opravilová, Eva. Předškolní pedagogika. Vydání 1. 2016. ISBN 978-80-247-5107-8.
-
Svobodová, Eva. Vzdělávání v mateřské škole : školní a třídní vzdělávací program. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
-
Syslová, Zora; Burkovičová, Radmila; Kropáčková, Jana,; Šilhánová, Kateřina,; Štěpánková, Lucie. Didaktika mateřské školy. 1. vydání. 2019. ISBN 978-80-7598-276-6.
-
Syslová, Zora; Kratochvílová, Jana,; Fikarová, Táňa. Pedagogická diagnostika v MŠ : práce s portfoliem dítěte. Vydání první. 2018. ISBN 978-80-262-1324-6.
-
ŠMELOVÁ, E. Mateřská škola:Teorie a praxe I.. Olomouc, 2004. ISBN 80-244-0945-8.
-
Šmelová, Eva; Prášilová, Michaela. Didaktika předškolního vzdělávání. 2018. ISBN 978-80-262-1302-4.
-
Tomanová, Dana. Úvod do pedagogické diagnostiky v mateřské škole. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1426-0.
-
Zormanová, Lucie. Obecná didaktika : pro studium a praxi. Vyd. 1. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.
|