Lecturer(s)
|
-
Pavlů Petr, Mgr. et MgA.
-
Benediktová Vlasta, PhDr. Ph.D.
|
Course content
|
Active understanding of central concepts of the field: culture, ethnicity, ethnicity. Overlaps and intersections between cultures. Intercultural issues in the system of teaching science. Addressing intercultural issues in foreign school systems. History, means and methods of intercultural education and zdělávání. Existing programs intercultural education prepared state and non-profit institutions in the CR and abroad, focusing particularly on the prevention of racism and xenophobia.
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture supplemented with a discussion, Students' portfolio, Lecture, Seminar
- Contact hours
- 39 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
It is assumed, that the students will equipped knowledge basic conceptions and caregory from areas inter - cultural problems. On the basis that will evidence ability apply concrete inter - cultural subject in edukacy of the process. |
learning outcomes |
---|
Students are able to identify key themes mulicultury, can identify the causes adůsledky interculturality in schools. Students will be able to sleep for key procedures intercultural education. They can reflect the conditions for intercultural dialogue in their surroundings. Preclusive subjects:KPG/IKVV, KPG/MKVV, KPG/DMKV. |
teaching methods |
---|
Lecture |
Lecture supplemented with a discussion |
Seminar |
Students' portfolio |
assessment methods |
---|
Combined exam |
Test |
Recommended literature
|
-
Bauman, Zygmunt. Úvahy o postmoderní době. Vyd. 2. Praha, 2002. ISBN 80-86429-11-3.
-
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
-
Budil, Ivo T. Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. Vyd. 4. Praha : Triton, 2003. ISBN 80-7254-321-0.
-
Gabal, Ivan. Etnické menšiny ve střední Evropě : konflikt nebo integrace. Praha : G plus G, 1999. ISBN 80-86103-23-4.
-
Hirt, Tomáš; Jakoubek, Marek. Soudobé spory o multikulturalismus a politiku identit : (antropologická perspektiva). Plzeň : Aleš Čeněk, 2005. ISBN 80-86898-22-9.
-
Keller, Jan. Nedomyšlená společnost. 3. vyd. Brno : Doplněk, 1998. ISBN 80-85765-97-7.
-
Palouš, Radim. K filosofii výchovy : východiska fundamentální agogiky. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1991. ISBN 80-04-25390-3.
-
Průcha, Jan. Multikulturní výchova : teorie-praxe-výzkum. Praha : ISV nakladatelství, 2001. ISBN 80-85866-72-2.
-
Průcha, Jan. Vzdělávání a školství ve světě : základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Vyd. 1. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-290-4.
-
Soukup, Václav. Přehled antropologických teorií kultury. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-328-5.
-
Šišková, Tatjana. Výchova k toleranci a proti rasismu : sborník. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-285-8.
-
Urbánek, P. (red.). Interkulturní vzdělávání ve sjednocující se Evropě. 1998.
|