|
Vyučující
|
-
Volínová Markéta, PhDr. Ph.D.
-
Štech Vlastimil, Mgr. MBA
|
|
Obsah předmětu
|
1. Vymezení pojmu organizační kultura: analytický model organizační kultury, koncept kultury školy. 2. Analýza organizační kultury, klasifikace organizací podle jejich kulturních kategorií ve zvoleném systémovém rámci: ve vztahu k organizační struktuře, ve vztahu k vlivu prostředí a reakcí organizace na prostředí, ve vztahu k efektivnosti organizace, ve vztahu k fázi vývoje organizace, ve vztahu k chování organizace, klasifikace patologických obsahů kultury organizace. 3. Kultura školy jako koncept funkčně spojených prvků, systém kultury školy. 4. Vybrané metodologické přístupy zkoumání kultury školy: diagnostika kultury školy, volba diagnostických nástrojů (kvalitativní, kvantitativní). 5. Silná x slabá kultura školy. Adaptace, identifikace pedagogického pracovníka. Etický standard. 6. Význam působení kultury školy: ve vztahu k hodnocení kvality školy, produktivity týmové práce. Změna kultury školy, postupy nutné k úspěšné změně, nabídka alternativních postupů ke změně, s využitím možností volby. 7. Společenská odpovědnost, tvorba image školy, goodwill školy. 8. Škola jako učící se organizace - řízení znalostí. 9. Kultura školy při mnohoúrovňovém sebeřízení. 10. Diverzity management: vzdělávání v diverzitě. 11-12. Kontraproduktivní pracovní chování ve škole: vymezení, druhy, inventář kontraproduktivního pracovního chování. 13. Interakční modely pro práci s problémovými (spolu)pracovníky.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 30 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 3 hodiny za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - popsat fáze vývoje transformačního procesu, včetně hodnocení vývoje školství, |
| - objasnit různá pojetí spravedlivosti a rovnosti příležitostí, |
| - vymezit role aktérů vzdělávací politiky a uvést příklady konfliktů jejich zájmů, |
| - zdůvodnit propojení autoevaluace a externí evaluace, metaevaluace, |
| - vysvětlit různé přístupy k hodnocení kvality práce učitelů, |
| - vysvětlit profesní rozvoj učitelů (uvádění do profese - indukce, další vzdělávání, celoživotní vzdělávání), |
| - vymezit efektivní formy profesního rozvoje učitelů (na základě TALIS), |
| - vysvětlit akční výzkum jako nástroj profesního rozvoje učitelů. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - použít nástroje pro dokladování profesního výkonu, včetně profesního portfolia, |
| - použít vybrané evaluační nástroje, |
| - na příkladech doloží klady a zápory vnější diferenciace v českém vzdělávání. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - vymezit pojem organizační kultura, |
| - vysvětlit analytický model organizační kultury, koncept kultury školy, |
| - analyzovat organizační kulturu, klasifikovat organizaci podle jejich kulturních kategorií ve zvoleném systémovém rámci, |
| - volit diagnostické nástroje (kvalitativní, kvantitativní) pro zkoumání kultury školy, |
| - odlišit silnou x slabou kulturu školy, včetně posouzení výhod a nevýhod, |
| - popsat životní cyklus kultury školy, |
| - uvést postupy nutné k úspěšné změně, včetně nabídek alternativních postupů ke změně. |
| - vymezit kontraproduktivní pracovní chování ve škole. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - využívat interakční modely při práci s problémovými (spolu)pracovníky, |
| - respektovat odlišnosti vzdělávání v diverzitě. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Diskuse, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Diskuse, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární práce, |
|
Doporučená literatura
|
-
Dvořáková, Zuzana. Řízení lidských zdrojů. V Praze : C.H. Beck, 2012. ISBN 978-80-7400-347-9.
-
Eger, L., Beran, V. AnalýzaKultura školy podporující maximální rozvoj každého žáka.
-
HAJEROVÁ-MŰLLEROVÁ, L., ŠIMEK, Z. Podniková kultura. Praha: VŠEM, 2011. ISBN 978-80-86730-65-3.
-
Lukášová, Růžena. Organizační kultura a její změna. Praha:Grada, 2010. ISBN 978-80-247-4429-2.
-
Miller, Laurence. Jak zvládat a řídit problémové zaměstnance. 2009. ISBN 978-80-247-2904-6.
-
MOREE, D. Učitelé na vlnách transformace: Kultura školy před rokem 1989 a po něm.. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2298-9.
-
Pol, Milan. Když se školy učí. Brno : Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6130-9.
-
Wagnerová, Irena. Psychologie práce a organizace : nové poznatky. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3701-0.
|