|
Vyučující
|
-
Chacón Gil Ĺubica, doc. PaedDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Lateralita - vztah k dominanci mozkových center, projevy asymetrie, ontogeneze laterality, genotyp, fenotyp Lateralita - dělení typů laterality, rizikové typy laterality Lateralita - orientační a komplexní diagnostika Lateralita - výchova leváka, vztah k levákům v historii LMD - vymezení pojmu, užívaná terminologie, příčiny a výskyt syndromu LMD - symptomatologie, ontogeneze dítěte s LMD LMD - diagnostika syndromu LMD- terapie a výchova dítěte se zaměřením na možnosti ZŠ Specifické vývojové poruchy učení - vymezení pojmu, užívaná terminologie, příčiny, výskyt syndromu SVPU - neurofyziologie poruch, vztah laterality, řeči a výuky čtení SVPU - dělení typů dyslexie SVPU - diagnostika dyslekticko - dysortografického syndromu SVPU - metodika nápravy dyslekticko - dysortografických obtíží SVPU - typologie a diagnostika dyskalkulie SVPU - náprava dyskalkulií Organizace péče o žáky s poruchami učení, příslušné legislativní normy Užití speciálních pomůcek a programů v nápravě poruch učení Individuální vzdělávací plán
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s analýzou videozáznamu, Výuka podporovaná multimédii, Přednáška, Přednáška s demonstrací
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 6 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| předmět předpokládá předcházející základní studium problematiky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (speciální pedagogika) a odpovídající orientaci v psychologických souvislostech |
| Výsledky učení |
|---|
| student získá základní kompetence k diagnostikování a nápravě specifických poruch učení na úrovni ZŠ, případně SŠ. Konkrétně zvládne orientační diagnostiku laterality, symptomatickou diagnostiku LMD/ADHD na učitelské urovni a diagnostiku SPU z analýzy školních produktů žáka. Student bude schopen spolupracovat při sestavování IVP žáka se specifickou poruchou učení a při realizaci intervenčních technik |
| Vyučovací metody |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s demonstrací, |
| Přednáška s analýzou videozáznamu, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Test, |
|
Doporučená literatura
|
-
Harwell,J.M., Jackson, R.W. Handbook. Jossey Bass San Francisco, 2008. ISBN 0-13-032562.
|