Course: Social work with people with disabilities

» List of faculties » FPE » KPG
Course title Social work with people with disabilities
Course code KPG/LZP
Organizational form of instruction Lecture + Seminary
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 4
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Brezáni Veronika, Mgr. Ph.D.
Course content
unspecified

Learning activities and teaching methods
  • Contact hours - 39 hours per semester
  • Preparation for comprehensive test (10-40) - 40 hours per semester
  • Presentation preparation (report) (1-10) - 10 hours per semester
  • Individual project (40) - 15 hours per semester
prerequisite
Knowledge
Student umí popsat základní koncepty speciální pedagogiky.
Competences
N/A
learning outcomes
Skills
Student umí připravit základní strategie a koncepce podpory orientované na cílovou skupinu lidí s postižením.
teaching methods
Knowledge
Lecture with a video analysis
Seminar
Interactive lecture
Skills
Seminar
Competences
Interactive lecture
Textual studies
assessment methods
Knowledge
Combined exam
Individual presentation at a seminar
Group presentation at a seminar
Skills
Group presentation at a seminar
Recommended literature
  • Coleman-Fountain, E., Sainsbury, R., Trezzini, B. & Káňová, Š. Diversity and Change in the Labour Market Careers of Persons with Disabilities. In: Halvorsen, Rune, Bj?rn Hvinden, Julie Beadle Brown, Mario Biggeri, Jan T?ssebro, Anne Waldschmidt, eds. Understanding the Lived Experiences of Persons with Disabilities in Nine Countries: Active Citizenship and Disability in Europe Volume 2. Routledge Advances in Disability Studies. Routledge, Abingdon UK and New York, 2017. ISBN 9781138652927.
  • Goffman, E. Stigma. Poznámky k problému zvládání narušené identity.. Praha: SLON, 2003.
  • Kolářová, K. Disability studies: jiný pohled na postižení. In K. Kolářová, Jinakost, postižení, kritika. Společenské konstrukty nezpůsobilosti a hendikepu. Antologie textů z oboru disability studies (11 - 40).. Praha: Sociologické nakladatelství, 2012.
  • Krhutová, L. Teorie a modely zdravotního postižení. Sociální práce/Sociálna práca,č. 2010/4, s. 49-59.. Brno: FSS, 2010.
  • Lečbych, M. Mentální retardace v mladé dospělosti. Olomouc: Univerzita Palackého, 2008.
  • Mansell, J. & Beadle-Brown, J. Active support: enabling and empowering people with intellectual disabilities.. London: Jessica Kingsley Publishers, 2012.
  • Mansell, J., Knapp, M.R. J., Beadle-Brown, J. & Beecham, J. Deinstitutionalisation and Community Living - Outcomes and Costs: a Report of a European Study: Volume 2 Main Report. Funded by: European Commission. Tizard Centre, University of Kent, 2007.
  • Matiaško, M. Úmluva OSN o právech osob se zdravotním postižením a transformace sociální péče v České republice. Praha: MPSV, 2011.
  • Matoušek, O., Koláčková, J., Kodymová, P. (eds.). Sociální práce v praxi. Praha: Portál, 2005.
  • Matoušek, O. Slovník sociální práce. Praha: Portál., 2003.
  • Matoušek, O. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2001.
  • Mayer, U. K. Whose lives? How history, societies, and institutions define and shape life courses. Research in human development, 3, 161-187.. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1207/s15427617rhd0103_3. Taylor& Francis online, 2004.
  • Michalík, J. a kol. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál, 2011.
  • Mühlpachr, P. Speciální pedagogika v interdisciplinárních a multidisciplinárních souvislostech.. Brno: Masarykova univerzita, 2008.
  • Novosad, L. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním.. Praha: Portál, 2009.
  • Oliver, M. Understanding Disability. From Theory to Practice. London: Macmillan Press Ltd., 1996.
  • Pařízková, A. Vývoj sociologického pohledu na životní cyklus a životní dráhy. In J. Hasmanová Marhánková, & M. Kreidl, Proměny partnerství. Životní dráhy a partnerství v české společnosti (22 - 37).. Praha: Sociologické nakladatelství, 2012.
  • Priestley, M. Disability: a life course approach.. Oxford: Polity Press, 2003.
  • Priestley, M. Disability and the life course: Global perspectives.. Cambridge: University Press, 2001.
  • První české vydání překladu anglického vydání International Classification of Functioning, Disability and Health, World Health Organization, Přeložili O. Švestková a J. Pfeiffer. MKF. Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví WHO.. Praha: Národní rada osob se zdravotním postižením, 2008.
  • Siska, J., Beadle-Brown, J., Kanova, S. Kittelsaa, A. M. Changes and Diversity in Community Living in Europe ? the Experiences of Persons with Disabilities. In: Halvorsen, Rune, Bj?rn Hvinden, Julie Beadle Brown, Mario Biggeri, Jan T?ssebro, Anne Waldschmidt, eds. Understanding the Lived Experiences of Persons with Disabilities in Nine Countries: Active Citizenship and Disability in Europe Volume 2. Routledge Advances in Disability Studies. Routledge, Abingdon UK and New York, 2017. ISBN 97811386529.
  • Siska, J., Beadle-Brown, J., Kanova, S., Tossebro, J. Active citizenship and community living in Europe ? current policy, practice and research. In: Halvorson, Rune and Hvinden, Bjorn and Bickenback, Jerome and Derri, Delia and Rodrigues, Ana Marta Guillen, eds. The Changing Disability Policy System: Active Citizenship and Disability in Europe Volume 1.72 - 89.. Routledge Advances in Disability Studies. Routledge, Abingdon UK and New York, 2017. ISBN 97811386528.
  • Skovajsa, M. Občanský sektor. Organizovaná občanská společnost v České republice. Praha: Portál, 2010.
  • Šiška, J., Latimier, C., & Káňová, Š. Do školy se chodit musí: Aplikační možnosti holistického přístupu při studio životních drah mladých dospělých se zdravotním postižením. Sborník příspěvků mezinárodní vědecké konference Evropské pedagogické forum 2012: Pedagogicko - psychologické aspekty výuky. II., 469 - 476. Hradec Králové: Magnanimitas, 2012.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester