Předmět: Metody sociální pedagogiky

» Seznam fakult » FPE » KPG
Název předmětu Metody sociální pedagogiky
Kód předmětu KPG/MSP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Benediktová Regina, PhDr. Ph.D.
  • Uhlíková Věra, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Direktivní a nondirektivní způsoby intervence, systémy pomoci a systémy kontroly 2. Osobnost pomáhajícího pracovníka - energetická stránka pomáhání, hranice vztahu pracovník - klient, paradoxy pomáhání, problematická místa ve vztahu pracovník - klient, syndrom vyhoření, syndrom pomáhajícího 3. Etika pomáhajících profesí 4. Fáze práce s klientem 5. Rozhovor jako stěžejní metoda sociálně pedagogické práce, zásady a způsoby vedení rozhovoru 6. Skupinová práce s klienty, s komunitou 7. Mediace a probace jako metody řešení konfliktu, alterntivy práce s klienty 8. Dobrovolnická práce s klienty 9. Přednášky, workshopy odborníků z praxe pomáhajících institucí 10. Prezentace seminárního úkolu (kazuistiky, modelové situace), jeho obhajoba, společná diskuse

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
znát základní terminologii obecné a sociální pedagogiky, orientovat se v aktuálních otázkách a přístupech výchovy a vzdělávání
Výsledky učení
porovnat jednotlivé přístupy metodiky práce s jedincem, skupinou, klientem
popsat a vysvětlit základní metody sociálně výchovné práce s jedincem, skupinou a komunitou
vyjmenovat a vysvětlit základní principy aktuálních metod využívaných při práci s jedincem, skupinou a komunitou
Odborné dovednosti
aplikovat vybrané metody v sociálně výchovné práci s jedincem, skupinou, klientem,
doložit vybrané metody sociálně výchovné práce na konkrétním příkladu z praxe
zdůvodnit výběr vybraných metod při práci s jedincem, skupinou a komunitou
analyzovat a kriticky vyhodnocovat metodiku práce na konkrétním příkladu z praxe
využívat odbornou sociálně pedagogickou terminologii
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (badatelské metody),
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Ústní zkouška,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Gabura, Ján. Poradenský proces. Praha, 1995. ISBN 80-85850-10-9.
  • Gendlin, E.T. Focusing. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-793-0.
  • Kopřiva, Pavel. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Bystřice pod Hostýnem : Spirála, 2012. ISBN 978-80-904030-0-0.
  • Kraus, B. Společnost, rodina a sociální deviace. Praha: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-411-3.
  • Matoušek, Oldřich; Křišťan, Alois. Encyklopedie sociální práce. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0366-7.
  • Matoušek, Oldřich. Metody a řízení sociální práce. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0213-4.
  • Ŕezníček, I. Metody sociální práce, podklady ke stážím a ke kazuistickým seminářům. Praha: Slon, 2000. ISBN 978-80-8585-00-1.
  • Schmidbauer, W. Psychická úskalí pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-312-9.
  • Schmidbauer, W. Syndrom pomáhajícího - potřeby pro duševní hygienu v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-26208-655.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr