Vyučující
|
-
Benediktová Regina, PhDr. Ph.D.
-
Uhlíková Věra, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Direktivní a nondirektivní způsoby intervence, systémy pomoci a systémy kontroly 2. Osobnost pomáhajícího pracovníka - energetická stránka pomáhání, hranice vztahu pracovník - klient, paradoxy pomáhání, problematická místa ve vztahu pracovník - klient, syndrom vyhoření, syndrom pomáhajícího 3. Etika pomáhajících profesí 4. Fáze práce s klientem 5. Rozhovor jako stěžejní metoda sociálně pedagogické práce, zásady a způsoby vedení rozhovoru 6. Skupinová práce s klienty, s komunitou 7. Mediace a probace jako metody řešení konfliktu, alterntivy práce s klienty 8. Dobrovolnická práce s klienty 9. Přednášky, workshopy odborníků z praxe pomáhajících institucí 10. Prezentace seminárního úkolu (kazuistiky, modelové situace), jeho obhajoba, společná diskuse
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát základní terminologii obecné a sociální pedagogiky, orientovat se v aktuálních otázkách a přístupech výchovy a vzdělávání |
Výsledky učení |
---|
porovnat jednotlivé přístupy metodiky práce s jedincem, skupinou, klientem |
popsat a vysvětlit základní metody sociálně výchovné práce s jedincem, skupinou a komunitou |
vyjmenovat a vysvětlit základní principy aktuálních metod využívaných při práci s jedincem, skupinou a komunitou |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat vybrané metody v sociálně výchovné práci s jedincem, skupinou, klientem, |
doložit vybrané metody sociálně výchovné práce na konkrétním příkladu z praxe |
zdůvodnit výběr vybraných metod při práci s jedincem, skupinou a komunitou |
analyzovat a kriticky vyhodnocovat metodiku práce na konkrétním příkladu z praxe |
využívat odbornou sociálně pedagogickou terminologii |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Gabura, Ján. Poradenský proces. Praha, 1995. ISBN 80-85850-10-9.
-
Gendlin, E.T. Focusing. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-793-0.
-
Kopřiva, Pavel. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Bystřice pod Hostýnem : Spirála, 2012. ISBN 978-80-904030-0-0.
-
Kraus, B. Společnost, rodina a sociální deviace. Praha: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-411-3.
-
Matoušek, Oldřich; Křišťan, Alois. Encyklopedie sociální práce. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0366-7.
-
Matoušek, Oldřich. Metody a řízení sociální práce. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0213-4.
-
Ŕezníček, I. Metody sociální práce, podklady ke stážím a ke kazuistickým seminářům. Praha: Slon, 2000. ISBN 978-80-8585-00-1.
-
Schmidbauer, W. Psychická úskalí pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-312-9.
-
Schmidbauer, W. Syndrom pomáhajícího - potřeby pro duševní hygienu v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-26208-655.
|