Předmět: Obecná didaktika

» Seznam fakult » FPE » KPG
Název předmětu Obecná didaktika
Kód předmětu KPG/OBDK
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Čížková Hana, PhDr. Ph.D.
  • Benediktová Regina, PhDr. Ph.D.
  • Robotková Carolin, Mgr. Ph.D.
  • Kratochvíl Pavel, doc. PaedDr. Ph.D.
  • Kopal Martin, prof. PaedDr. CSc., dr. h. c.
Obsah předmětu
Obsahové zaměření přednášek: 1. Pedagogická diagnostika žáka a její metody užívané v práci učitele, včetně autodiagnostiky učitele. 2. Výukový proces jako systém prvků a vztahů. 3. Analýza transmisivního a konstruktivního modelu s poukázáním na jejich historická východiska. 4. Kvalita současné a budoucí školy, otázky kurikulární reformy, včetně analýzy základních kategorií a pojmů RVP a ŠVP zaměřené na jejich odlišnosti, analýza klíčových kompetencí žáka, průřezových témat, očekávaných výstupů, vzdělávacích oblastí a oborů, výchovných a vzdělávacích strategií, včetně evaluace a autoevaluace školy, žáků i učitelů. 5. Formulace cílů v rovině kognitivní, afektivní a psychomotorické, nové pojetí kognitivních cílů a zejména taxonomie v tomto smyslu. 6. Motivace žáka s přihlédnutím k potřebám žáka a jejich aktualizaci ve výuce, včetně diagnostiky motivace žáka. 7. Výchovné a vzdělávací strategie se zaměřením na vztahy: metoda- forma- učivo- žák- učitel (analýza výukových metod, organizačních forem vyučování, aktivizačních metod ve vztahu k rozvíjení poznávacích, sociálních a výkonových potřeb žáků a využití učebních stylů žáka). 8. Formy a způsoby hodnocení žáka a učitele. Analýza jednotlivých forem hodnocení (hodnocení známkou, slovní hodnocení, autonomní hodnocení a práce s chybou, využití didaktického testu, portfolia k hodnocení žáka, hodnocení v kooperativním vyučování, hodnocení a sebehodnocení učitele). 9. Nástroje měření výsledků učení v daných předmětech, klasifikace a kritické hodnocení těchto nástrojů. 10. V přednáškách (kontaktní výuce) a v úkolech nekontaktní výuky (dokladováno v EL kurzu v Moodle) studenti jsou povinni reflektovat v pedagogice pedagogickou praxi a oborovou didaktiku.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, E-learning, Kooperativní výuka, Projektová výuka, Diskuse, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Seminární výuka, Samostudium literatury
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Projekt týmový [20-60 / počet studentů] - 50 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 50 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
základní orientace v pedagogické terminologii, zejména z oblasti obecné pedagogiky a teorie výchovy
Výsledky učení
student/ka: Pochopí a aplikuje pojmy z oblasti pedagogické diagnostiky žáka i učitele, na základě analýzy jednotlivých diagnostických metod si ověří jejich možnosti a meze v práci učitele; na základě videozáznamu, příkladů z praxe a vlastního studia dokáže analyzovat různá pojetí vyučovacího procesu; porozumí různým modelům vyučování, využívá teoretické poznatky a vlastní zkušenost a dokáže odlišit různé vedení vyučovacího procesu i pohledy na postavení žáka a učitele.Na základě reflexe vlastního plánování a realizace výukového procesu zaujímá postoj k různým podobám vedení výuky z hlediska kurikulární reformy probíhající ve škole (RVP, ŠVP) a dokáže tento postoj podložit argumenty. Porozumí základním kurikulárním dokumentům, analyzuje zejména RVP pro ZV, SŠ a porozumí jednotlivým pojmům v těchto dokumentech, pochopí odlišnosti RVP a ŠVP. Porozumí pojmům jako jsou: výukové metody, organizační formy vyučování, a chápe různá kritéria jejich dělení a jejich vhodnost pro žáka i učitele, sám zažije různé aktivizující strategie výuky v semináři. Dokáže vysvětlit rozdíly mezi vnější a vnitřní motivací žáka, integruje poznatky z psychologie a pedagogiky v této oblasti, dokáže diagnostikovat motivační struktury žáka. Na základě vytvoření vlastní přípravy hodiny (část zkoušky) dokáže analyzovat jednotlivé kategorie výukového procesu ve vztahu k ŠVP a studovanému oboru. Získá znalostní a postojový základ pro další aplikaci pedagogické teorie v oblasti oborových didaktik. V rámci seminářů a u zkoušky (příprava výukové hodiny) jsou sledovány nejen obecně didaktické prvky, ale také jsou reflektovány zkušenosti studentů z náslechové pedagogické praxe. Pochopí odlišnosti různých forem hodnocení ve výuce, zejména odlišnosti mezi hodnocením známkou, slovním hodnocením, autonomním hodnocením apod. V semináři realizuje týmový projekt , aplikuje v něm teoretické pedagogické poznatky, oborové znalosti, výstupy z výzkumné sondy z praxe a dovednosti týkající se vedení výukového procesu (např. motivace žáka, výukové metody, hodnocení žáka). Učí se vytvářet neohrožující a tolerantní prostředí, které respektuje potřeby žáků, ale i jeho vlastní postoje, pocity a potřeby. Rozvíjeny jsou především kompetence k učení, komunikativní, sociální, personální, řešení problémů a částečně i kompetence občanská.Z profesních kompetencí učitele jsou částečně rozvíjeny zejména kompetence pedagogické a didaktické, částečně diagnostické, sociální a komunikativní, dále manažérské kompetence (např. při plánování a realizaci týmové práce). Student se orientuje v problematice standardizovaných nástrojů měření výsledků vzdělávání (didaktický test, písemná práce, ústní zkouška atd.)
Vyučovací metody
Přednáška s aktivizací studentů,
E-learning,
Projektová výuka,
Kooperativní výuka,
Samostudium,
Prezentace práce studentů,
Individuální konzultace,
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Ústní zkouška,
Skupinová prezentace,
Výstupní projekt,
Doporučená literatura
  • RVP pro ZV, SŠ v platném znění.
  • Čábalová, Dagmar. Pedagogika pro učitele - modul B. V Plzni : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-593-9.
  • Gavora, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
  • KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika.. Praha: Portál,, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
  • KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3.
  • Kašová, J., Tomkov, A., Dvořáková, M. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-521-1.
  • Kolář, Zdeněk; Šikulová, Renata. Hodnocení žáků. Vyd. 1. Praha Grada, 2005. ISBN 80-247-0885-X.
  • Kopřiva, Pavel a kol. Respektovat a být respektován. 2. vyd. Kroměříž : Spirála, 2006. ISBN 80-901873-7-4.
  • Košťálová, Hana. Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení/. Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-314-7.
  • Kratochvílová, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-4142-0.
  • Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
  • Matějček, Zdeněk. Po dobrém nebo po zlém? : O výchovných odměnách a trestech. 4. vyd. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-138-X.
  • Pasch, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2.
  • Pavelková, Isabela. Motivace žáků k učení. Praha: PedF UK, 1998.
  • PELIKÁN, J. Pomáhat být : otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0345-4.
  • Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-681-0.
  • Průcha, Jan. Alternativní školy. 2., upr. vyd. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-072-3.
  • Průcha, Jan; Mareš, Jiří; Walterová, Eliška. Pedagogický slovník. 4. aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.
  • Průcha, Jan. Učitel : současné poznatky o profesi. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7.
  • Rýdl, Karel. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. 1. vyd. Brno : Marek Zeman, 1994. ISBN 80-900035-8-3.
  • Singule, František. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-26160-4.
  • Singule,F.:. Americká pragmatická pedagogika,.
  • Skalková, Jarmila. Obecná didaktika. Praha : ISV, 1999. ISBN 80-85866-33-1.
  • Skalková, Jarmila. Za novou kvalitu vyučování : (inovace v soudobé pedagogické teorii i praxi). Brno : Paido, 1995. ISBN 80-85931-11-7.
  • Slavík, Jan. Hodnocení v současné škole : východiska a nové metody pro praxi. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
  • STUCHLÍKOVÁ, I. JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno, MU, 2015.
  • Šulová, Lenka. Jak učit výchovu k manželství a rodičovství?. Praha : Grada, 1995. ISBN 80-7169-218-2.
  • Tonucci, Francesco. Vyučovat nebo naučit?. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1991. ISBN 80-901065-1-X.
  • Vališová, Alena,; Kasíková, Hana. Pedagogika pro učitele. Vyd. 1. Praha Grada, 2008.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr