Předmět: Pedagogika I.

» Seznam fakult » FPE » KPG
Název předmětu Pedagogika I.
Kód předmětu KPG/PED1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Benediktová Regina, PhDr. Ph.D.
  • Pokorný René, JUDr.
Obsah předmětu
Pedagogika jako věda o výchově Výchova jako pedagogicko-psychologická kategorie Vývoj pedagogického myšlení Významné osobnosti české a světové pedagogiky Pedagogické směry 20. století, jejich filozofická a psychologická východiska Alternativní školy Postavení vychovávaného a vychovatele ve výchovně vzdělávacím procesu, pedagogická komunikace a vedení výchovně vzdělávacího procesu. Motivace ve výchově a vzdělávání Pedagogicko-psychologická diagnostika Školský systém, jeho historická východiska a současná koncepce. 12. Zápočtový test 13. Evaluace

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška, Seminář
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
předpokládá se, že studenti budou vybaveni znalostí základních pedagogikých pojmů a kategorií
Výsledky učení
studenti budou znát základní pedagogické pojmy a kategorie (výchova, vzdělávání, vyučování, učení, cíle, prostředky apod.), dále budou znát významné osobnosti ve vývoji České i světové pedagogiky a základní pedagogické směry. Studenti porozumí specifickým znakům a východiskům pedagogických koncepcí a směrů a vzájemným vztahům mezi subjekty výchovně vzdělávacího procesu
Vyučovací metody
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Test,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Blížkovský, Bohumír. Systémová pedagogika pro studium a tvůrčí praxi : Celistvé a otevřené pojetí výchovy : Škola plného života - celý život školou : Tvorba výchovně vzdělávací soustavy školy jako dílny lidskosti. Ostrava : Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-18-9.
  • KKŘIVOHLAVÝ, J. Jak si navzájem lépe porozumíme : kapitoly z psychologie sociální komunikace. Praha : Nakl. Svoboda, 1988.
  • Křivohlavý, Jaro. Komunikace učitelů se žáky. Olomouc, 1987.
  • Průcha, Jan. Moderní pedagogika. Vyd. 1. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3.
  • Singule, František. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-26160-4.
  • Singule,F.:. Americká pragmatická pedagogika,.
  • Štverák, Vladimír. Obecná a srovnávací pedagogika. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-489-6.
  • Štverák, Vladimír. Stručné dějiny pedagogiky. 2. dopl. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1988.
  • Vašutová, Jaroslava. Vybrané otázky vysokoškolské pedagogiky pro vzdělavatele učitelů. Praha : Univerzita Karlova, 1999. ISBN 80-86039-97-8.
  • Vorlíček, Chrudoš. Úvod do pedagogiky. 1. vyd. Jinočany : H & H, 2000. ISBN 80-86022-79-X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr