Vyučující
|
-
Čížková Hana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Pedagogická diagnostika žáka a její metody užívané v práci učitele, včetně autodiagnostiky učitele. Výukový proces jako systém prvků a vztahů. Analýza transmisivního a konstruktivního modelu s poukázáním na jejich historická východiska. Kvalita současné a budoucí školy, otázky kurikulární reformy, včetně analýzy základních kategorií a pojmů RVP a ŠVP zaměřené na jejich odlišnosti, analýza klíčových kompetencí žáka, průřezových témat, očekávaných výstupů, vzdělávacích oblastí a oborů, výchovných a vzdělávacích strategií, včetně evaluace a autoevaluace školy, žáků i učitelů. Formulace cílů v rovině kognitivní, afektivní a psychomotorické, nové pojetí kognitivních cílů a zejména taxonomie v tomto smyslu. Motivace žáka s přihlédnutím k potřebám žáka a jejich aktualizaci ve výuce, včetně diagnostiky motivace žáka. Výchovné a vzdělávací strategie se zaměřením na vztahy: metoda- forma ? učivo ? žák - učitel (analýza výukových metod, organizačních forem vyučování, aktivizačních metod ve vztahu k rozvíjení poznávacích, sociálních a výkonových potřeb žáků a využití učebních stylů žáka). Formy a způsoby hodnocení žáka a učitele. Analýza jednotlivých forem hodnocení (hodnocení známkou, slovní hodnocení, autonomní hodnocení a práce s chybou, využití didaktického testu, portfolia k hodnocení žáka, hodnocení v kooperativním vyučování, hodnocení a sebehodnocení učitele)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, E-learning, Kooperativní výuka, Diskuse, Individuální konzultace, Seminární výuka, Samostudium literatury
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 20 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
základní orientace v pedagogické terminologii, zejména z oblasti obecné pedagogiky a teorie výchovy. Absolvování předmětu KPG/PED1 |
Výsledky učení |
---|
student/ka: Pochopí a aplikuje pojmy z oblasti pedagogické diagnostiky žáka i učitele, na základě analýzy jednotlivých diagnostických metod si ověří jejich možnosti a meze v práci učitele; na základě videozáznamu, příkladů z praxe a vlastního studia dokáže analyzovat různá pojetí vyučovacího procesu; porozumí různým modelům vyučování, využívá teoretické poznatky a vlastní zkušenost a dokáže odlišit různé vedení vyučovacího procesu i pohledy na postavení žáka a učitele.Na základě reflexe vlastního plánování a realizace výukového procesu zaujímá postoj k různým podobám vedení výuky z hlediska kurikulární reformy probíhající ve škole (RVP, ŠVP) a dokáže tento postoj podložit argumenty. Porozumí základním kurikulárním dokumentům, analyzuje zejména RVP pro ZV, SŠ a porozumí jednotlivým pojmům v těchto dokumentech, pochopí odlišnosti RVP a ŠVP. Porozumí pojmům jako jsou: výukové metody, organizační formy vyučování, a chápe různá kritéria jejich dělení a jejich vhodnost pro žáka i učitele, sám zažije různé aktivizující strategie výuky v semináři. Dokáže vysvětlit rozdíly mezi vnější a vnitřní motivací žáka, integruje poznatky z psychologie a pedagogiky v této oblasti, dokáže diagnostikovat motivační struktury žáka. Na základě vytvoření vlastní přípravy hodiny (část zkoušky) dokáže analyzovat jednotlivé kategorie výukového procesu ve vztahu k ŠVP. Pochopí odlišnosti různých forem hodnocení ve výuce, zejména odlišnosti mezi hodnocením známkou, slovním hodnocením, autonomním hodnocením apod. V semináři realizuje týmový projekt , aplikuje v něm teoretické pedagogické poznatky, oborové znalosti, výstupy z výzkumné sondy z praxe a dovednosti týkající se vedení výukového procesu (např. motivace žáka, výukové metody, hodnocení žáka). Učí se vytvářet neohrožující a tolerantní prostředí, které respektuje potřeby žáků, ale i jeho vlastní postoje, pocity a potřeby. Rozvíjeny jsou především kompetence k učení, komunikativní, sociální, personální, řešení problémů a částečně i kompetence občanská.Z profesních kompetencí učitele jsou částečně rozvíjeny zejména kompetence pedagogické a didaktické, částečně diagnostické, sociální a komunikativní, dále manažérské kompetence (např. při plánování a realizaci týmové práce) |
Vyučovací metody |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
E-learning, |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Hodnotící metody |
---|
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Skupinová prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
RVP pro ZV, SŠ v platném znění.
-
Čábalová, Dagmar. Pedagogika pro učitele - modul B. V Plzni : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-593-9.
-
HRABAL, V., MAN, F., PAVELKOVÁ, I. Psychologické otázky motivace ve škole. 1. vyd. Praha : SPN, 1984.
-
KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika.. Praha: Portál,, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
-
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3.
-
Kašová, J., Tomkov, A., Dvořáková, M. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-521-1.
-
Kolář, Zdeněk; Šikulová, Renata. Hodnocení žáků. Vyd. 1. Praha Grada, 2005. ISBN 80-247-0885-X.
-
Kopřiva, Pavel a kol. Respektovat a být respektován. 2. vyd. Kroměříž : Spirála, 2006. ISBN 80-901873-7-4.
-
Košťálová, Hana. Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení/. Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-314-7.
-
Kratochvílová, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-4142-0.
-
Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
-
Pavelková, Isabela. Motivace žáků k učení. Praha: PedF UK, 1998.
-
PELIKÁN, J. Pomáhat být : otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0345-4.
-
Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-681-0.
-
Průcha, Jan; Mareš, Jiří; Walterová, Eliška. Pedagogický slovník. 4. aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.
-
Singule, František. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-26160-4.
-
Singule,F.:. Americká pragmatická pedagogika,.
-
Skalková, Jarmila. Obecná didaktika. Praha : ISV, 1999. ISBN 80-85866-33-1.
-
Skalková, Jarmila. Za novou kvalitu vyučování : (inovace v soudobé pedagogické teorii i praxi). Brno : Paido, 1995. ISBN 80-85931-11-7.
-
Slavík, Jan. Hodnocení v současné škole : východiska a nové metody pro praxi. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
-
Tonucci, Francesco. Vyučovat nebo naučit?. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1991. ISBN 80-901065-1-X.
-
Vališová, Alena,; Kasíková, Hana. Pedagogika pro učitele. Vyd. 1. Praha Grada, 2008.
|