Course: Pedagogy I

» List of faculties » FPE » KPG
Course title Pedagogy I
Course code KPG/PG1
Organizational form of instruction Lecture + Seminar
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Formánková Jana, Mgr. Ph.D.
  • Krpálková Jaroslava, PhDr. Ph.D.
  • Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
Course content
Pedagogic psychological diagnostics pupil, theory and praxis. Current data mock - up schools and class. Questions upbringing pair with actual kurikular changes. Questions humane conception class Legislative questions in education, analysis school law, legislative relations in education, pedagogic personnel, school corporation, responsibility in the area education.

Learning activities and teaching methods
Textual studies, Lecture, Seminar
  • Contact hours - 26 hours per semester
  • Preparation for comprehensive test (10-40) - 10 hours per semester
  • Preparation for an examination (30-60) - 25 hours per semester
prerequisite
Knowledge
It is assumed, that the students will equipped knowledge basic pedagogy conceptions and caregory.
learning outcomes
Students will understand and be able to apply basic terms from the field of pedagogical diagnostics. They will understand various educational models, basic curricular documents and will be able to analyze especially the FEP for primary education. Students will be familiar with basic legal regulations in the field of upbringing and education, basic principles of Czech educational system, the subjects of legal relations in schooling, including their rights and duties, and they will be able to use the legal regulations in model situations.
teaching methods
Lecture
Seminar
Textual studies
Skills
Textual studies
Individual study
assessment methods
Knowledge
Oral exam
Test
Recommended literature
  • RVP pro ZV.
  • Zákon č. 109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy, ochranné výchovy a preventivně ochranné péče.
  • Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)..
  • Zákon č. 562/2004 Sb. o pedagogických pracovnících.
  • Zákon č. 563 /2004 Sb..
  • Zákon č. 564/1991 sb. o státní správě a samosprávě ve školství, v platném znění.
  • Blížkovský, Bohumír. Systémová pedagogika pro studium a tvůrčí praxi : Celistvé a otevřené pojetí výchovy : Škola plného života - celý život školou : Tvorba výchovně vzdělávací soustavy školy jako dílny lidskosti. Ostrava : Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-18-9.
  • Brada, Josef;. Vedení školy. [Díl] 3.
  • Černík, Karel; Krejčí, Jaromír; Louda, Tomáš. Škola a právo. Praha : Raabe, 1996. ISBN 80-902189-1-1.
  • David, Roman; Hrbková, Drahomíra. Práva dítěte : Úmluva o právech dítěte a její charakteristika. Mezinárodní ochrana práv dítěte a některé další dokumenty. Rodina a základy rodinného práva. 1. vyd. Olomouc : Nakladatelství Olomouc, 1999. ISBN 80-7182-076-8.
  • Dinkmeyer, Don; McKay, Gary D. Step : Efektivní výchova krok za krokem. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-85282-92-5.
  • Gavora, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
  • HAVLÍNOVÁ, M. Program podpory zdraví ve škole : rukověť projektu Zdravá škola. Vyd. 1. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-263-7.
  • Horká, Hana. Výchova pro 21. století : koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-54-0.
  • Hrabal, Vladimír. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka. 1. vyd. Praha : SPN, 1989. ISBN 80-04-22149-1.
  • Hradečná, Marie; Hejlová, Helena; Novotná-Dědečková, Jiřina. Práce učitele s právy dítěte. Praha : SVI PedF UK, 1996. ISBN 80-86039-16-1.
  • Nový, Karel. Právní rádce pro ředitele škol. 2. přeprac. a dopl. vyd. Praha : Prospektrum, 2001. ISBN 80-7175-102-2.
  • Pasch, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2.
  • Pike, Graham; Selby, David. Globální výchova : nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. [Praha] : Grada, 1994. ISBN 80-85623-98-6.
  • Průcha, Jan. Alternativní školy. 2., upr. vyd. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-072-3.
  • Průcha, Jan; Mareš, Jiří; Walterová, Eliška. Pedagogický slovník. 4. aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.
  • Rýdl, Karel. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. 1. vyd. Brno : Marek Zeman, 1994. ISBN 80-900035-8-3.
  • Singule, František. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-26160-4.
  • Štech, Stanislav. Škola stále nová : Freinetova "moderní škola", MCE - hnutí pedagogické kooperace, GFEN - Francouzská skupina Nové výchovy. Praha : Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-673-0.
  • Štverák, Vladimír. Stručné dějiny pedagogiky. 2. dopl. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1988.
  • Tonucci, Francesco. Vyučovat nebo naučit?. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1991. ISBN 80-901065-1-X.
  • Tröster, Petr. Zákoník práce ve znění platném od 1.1. 2001 a předpisy související v aktuálním znění : s komentářem. 4. vyd. aktualiz. a dopl. Praha : ASPI, 2001. ISBN 80-86395-11-1.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester