Lecturer(s)
|
|
Course content
|
Pedagogy ? definition Pedagogical thinking development Significant representatives of Czech and international pedagogy Pedagogical trends of 20th century, their philosophical and psychological basis Alternative schools Objectives in education and upbringing Status of teacher and pupil in educational process, pedagogical communication, management of educational process Motivation in education and upbringing Evaluation and its importance in education.
|
Learning activities and teaching methods
|
Textual studies, Lecture, Seminar
- Contact hours
- 26 hours per semester
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 25 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 45 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Basic overview of knowledge in social sciences at graduate level of secondary education is supposed. |
learning outcomes |
---|
Students will be familiar with basic pedagogical terms and categories (education, upbringing, learning, aims, means etc.), with significant personalities of Czech and worldwide pedagogy and basic pedagogical trends. Students will understand specific features and outcomes of pedagogical concepts and the relations between the subjects of educational process. |
teaching methods |
---|
Lecture |
Seminar |
Textual studies |
assessment methods |
---|
Oral exam |
Test |
Recommended literature
|
-
Blížkovský, Bohumír. Systémová pedagogika pro studium a tvůrčí praxi : Celistvé a otevřené pojetí výchovy : Škola plného života - celý život školou : Tvorba výchovně vzdělávací soustavy školy jako dílny lidskosti. Ostrava : Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-18-9.
-
Jůva, Vladimír; Jůva, Vladimír. Stručné dějiny pedagogiky. 4., rozšířené vyd. Brno : Paido, 1997. ISBN 80-85931-43-5.
-
Kolář, Zdeněk. Úvod do studia pedagogiky. 1. vyd. Ústí nad Labem : Pedagogická fakulta Univerzity J. E. Purkyně, 1996. ISBN 80-7044-135-6.
-
Pike, Graham; Selby, David. Globální výchova : nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. [Praha] : Grada, 1994. ISBN 80-85623-98-6.
-
Průcha, Jan. Moderní pedagogika. Vyd. 1. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3.
-
Singule, František. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-26160-4.
-
Štverák, Vladimír. Obecná a srovnávací pedagogika. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-489-6.
-
Vašutová, Jaroslava. Vybrané otázky vysokoškolské pedagogiky pro vzdělavatele učitelů. Praha : Univerzita Karlova, 1999. ISBN 80-86039-97-8.
-
Vorlíček, Chrudoš. Úvod do pedagogiky. 1. vyd. Jinočany : H & H, 2000. ISBN 80-86022-79-X.
|