Předmět: Průvodcování žáka

» Seznam fakult » FPE » KPG
Název předmětu Průvodcování žáka
Kód předmětu KPG/PZ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šišpelová Anna, Mgr. Ph.D.
  • Černá Lucie, Mgr.
Obsah předmětu
Průvodcování žáka je organizováno jako opakovaná aktivita (2 hodiny přímo v rodinném prostředí vybraného dítěte), kterou student pro žáka aktuálně ohroženého školním neúspěchem nebo žáka s problémy v adaptaci na školní podmínky plánuje a průběžně realizuje. O průběhu aktivit student pořizuje pravidelné záznamy, resp. vede si deník. Student spolupracuje s vybranými partnerskými základními školami FPE ZČU. Vyučující předmětu je v kontaktu se zástupcem vybrané ZŠ a studentovi předkládá nabídku. Výběr žáka, který potřebuje podpořit, probíhá na základě studentových možností (časové, studovaná aprobace, věk dítěte). Student je i v kontaktu se s FPE ZČU spolupracující neziskovou organizací a pracuje pod supervizí terénního pracovníka. Další studentova činnost je pravidelná a spočívá v pravidelné dopomoci dítěti s přípravou do školy, psaní domácích úkolů, doučování, procvičování českého jazyka a konverzaci v něm u žáků dětí cizinců. Při práci s dítětem se student učí uplatňovat individuální přístup, uzpůsobovat podmínky s ohledem na žákovy možnosti a jeho vzdělávací potenciál, pravidelně také komunikuje s pedagogickými pracovníky školy, vyučujícím předmětu a terénním pracovníkem neziskové organizace. Svou činnost student reflektuje prostřednictvím deníku, do něhož zapisuje veškerou prováděnou činnost, reflektuje své pedagogické počínání, své zážitky a zkušenosti s doučováním a zkušenosti se způsoby komunikace s jednotlivými aktéry. V závěru semestru odevzdává deník spolu se závěrečným shrnutím vyučující předmětu a účastní se závěrečného reflektujícího kolokvia. Ze strany vyučujícího je studentům poskytována podpora prostřednictvím on-line platformy a skupinové supervize 2x za semestr. Obsah: 1. Úvodní setkání a instruktáž 2. Výběr žáka, návštěva NNO a ZŠ 3. - 6. Průvodcování žáka I. 7. Supervizní setkání se studenty 8. - 12. Průvodcování žáka II. 13. Závěrečné shrnutí

Studijní aktivity a metody výuky
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 6 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Orientovat se v základech obecné pedagogiky.
Chápat pojetí, smysl a základní orientaci v oblasti primárního vzdělávání.
Orientovat se a uvědomovat si sociální aspekty dětství.
Odborné dovednosti
Aplikovat znalosti o základních kategoriích pedagogiky v kontextu primárního vzdělávání do praxe
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
Úspěšné zahájení, jakož i průběh a ukončení kurzu předpokládá, že student: - je ztotožněn s cíli kurzu a skutečně se chce zapojit; - k výkonu praxe přistupuje svědomitě, zodpovědně, jeho snahou je získat co nejvíce informací o poslání organizace, jejích cílech, organizační struktuře, o uživatelích sociálních služeb, způsobu práce a specifičnosti dané oblasti - při výkonu praxe je zodpovědný za reprezentování FPE ZČU v místě praxe, a to především tím, že dodržuje dohodnutá pravidla.
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat roli sociálních aspektů vzdělávacího procesu dětí s potřebou podpůrných opatření ve vzdělávání z rozličných důvodů (sociální znevýhodnění, zdravotní postižení, mimořádné nadání).
Odborné dovednosti
v uplatňování individuálního přístupu k dítěti, Student prohloubí své dovednosti v uzpůsobování podmínek s ohledem na žákovy možnosti a jeho vzdělávací potenciál.
v komunikaci rozličnými aktéry vzdělávacího procesu a předmětného mentoringového programu (s rodiči, s pedagogickými pracovníky školy, vyučujícím předmětu a terénním pracovníkem neziskové organizace).
Reflektování svého pedagogické počínání (přímou práci s dítětem reflektovat prostřednictvím, zážitky a zkušenosti s doučováním, zkušenosti se způsoby komunikace s jednotlivými aktéry).
Svou činnost je schopen reflektovat písemně prostřednictvím deníku a vypracovaného portfolia a ústně při závěrečném kolokviu.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Studijní praxe,
Přednáška s aktivizací studentů,
Odborné dovednosti
Studijní praxe,
Skupinová konzultace,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Individuální konzultace,
Skupinová konzultace,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Henriksen, Jan-Olav, Arne Johan, Vetlesen. Blízké a vzdálené: etické teorie a principy práce s lidmi. Boskovice: Albert, 2000. ISBN 8085834855.
  • Obrovská, Jana, Olga, Kusá, Zuzana Lehotská, Ivana Marášková a Kateřina Dobešová. Školní a mimoškolní doučování metodika. Praha, 2012. ISBN 978-8086-85-3.
  • Šišková, Tatjana. Výchova k toleranci a proti rasismu : sborník. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-285-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr