|
Vyučující
|
-
Chacón Gil Ĺubica, doc. PaedDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Úvodní přednáška - sdělení požadavků k zápočtu, zpracování portfolia - Sociální patologie - základní terminologie, psychologický, sociologický a speciálně pedagogický pohled - Konzultace témat seminárních prací, evidence - Sociálně patologické jevy z pohledu sociologie a sociální psychologie - Socializace a její poruchy - Utváření sociálních hodnot a norem, hodnotový systém a orientace, interiorizace sociálních norem, mravní vývoj člověka, sociální deviace - Konzultační seminář k seminárním pracím práce s odbornou literaturou, zpracování teoretické části, zpracování praktické části - Poruchy chování a jejich dělení - Predisponující a preformující příčiny poruch chování - Provokující příčiny poruch chování - Patologie rodiny a poruchy chování - Diagnostika, prognostika a prevence - systémový přístup - Systém škol a zařízení pro děti a mládež s poruchami chování
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Výuka podporovaná multimédii, Skupinová konzultace, Samostudium studentů
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 26 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| předmět předpokládá předchozí základní studium sociologie a odpovídající orientaci v psychologických souvislostech |
| Odborné dovednosti |
|---|
| syntetizovat poznatky věd o člověku |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| student získá základní orientaci v obecných otázkách sociální patologie |
| Odborné dovednosti |
|---|
| student dokáže analyzovat klíčové sociálně patologické jevy a objasnit jejich příčiny |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
| Student bude způsobilý k identifikaci rizikových sociálních jevů v prostředí 1. st. ZŠ |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Skupinová konzultace, |
| Samostudium, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Test, |
|
Doporučená literatura
|
-
FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy. Praha, 2014. ISBN 9788024750460.
-
Havlík, Radomír. Úvod do sociologie. Praha : Univerzita Karlova, 2002. ISBN 80-246-0381-0.
-
Heidbrink, Horst. Psychologie morálního vývoje. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-154-1.
-
Kapr, Jaroslav; Vodáková, Alena. Sociální deviace, sociologie nemoci a medicíny. Praha : Slon, 1997. ISBN 80-85850-03-6.
-
Koukolík, František; Drtilová, Jana. Vzpoura deprivantů : o špatných lidech, skupinové hlouposti a uchvácené moci. Praha : Makropulos, 1996. ISBN 80-901776-8-9.
-
Matějček, Zdeněk; Dytrych, Zdeněk. Děti, rodina a stres : Vybrané kapitoly z prevence psychické zátěže u dětí. Praha : Galén, 1994. ISBN 80-85824-06-X.
-
Matoušek, Oldřich; Kroftová, Andrea. Mládež a delikvence. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X.
-
Matoušek, Oldřich; Miltová, Alena; Ryba, Jiří. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha : Sociologické nakladatelství, 2003. ISBN 80-86429-19-9.
-
Pokorná, Věra. Poruchy chování u dětí a jejich náprava. Praha : Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-600-5.
-
Vágnerová, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese : variabilita a patologie lidské psychiky. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-214-9.
|