Vyučující
|
-
Kesl Petr, PhDr. Ph.D.
-
Robotková Carolin, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Inkluzivní přístupy ve vzdělávání: základní pojmy a teoretická východiska. 2. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných v ČR: legislativa a školská praxe. 3. Systém podpůrných opatření ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. 4. Podpora nadaných žáků ve vzdělávání a osobnostním rozvoji. 5. Poradenská podpora pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadané ve školách a školských zařízeních. 6. Metody zprostředkování didaktického obsahu vzdělávání. 7. Formy a metody podpory žáků při výuce a přípravě na vyučování. 8. Učební úloha jako základ pro tvorbu učebního prostředí a podněcování učení žáka. 9. Individualizace a diferenciace ve vzdělávání. 10. Pedagogická a školní asistence. 11. Prostředí a klima inkluzivní školy. 12. Hodnocení v inkluzivním vzdělávání.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Popsat základní edukační specifika jedinců s různými typy speciálních vzdělávacích potřeb |
Definovat základní prvky sociálně-inkluzivního paradigma |
Představit orientačně aktuální systém podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami |
Výsledky učení |
---|
Popsat strukturu systému podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami |
Představit školská poradenská zařízení a jejich služby |
Vyjmenovat a popsat základní didaktické metody ve výchově a vzdělávání - zejména s ohledem na edukaci jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami |
Odborné dovednosti |
---|
Aplikovat doporučená podpůrná opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v edukaci |
Uplatňovat elementární didaktické postupy v edukaci v rámci heterogenní skupiny žáků |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Test, |
Portfolio, |
Doporučená literatura
|
-
Bartoňová, Miroslava; Vítková, Marie. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu = Education focusing on inclusive didactics and teaching pupils with special educational needs in mainstream schools. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-210-6678-6.
-
Hájková, Vanda; Strnadová, Iva. Inkluzivní vzdělávání : [teorie a praxe]. Vyd. 1. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
-
Havel, Jiří. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni základní školy jako východisko inkluzivní didaktiky. Brno: MU, 2014.
-
Knotová, Dana. Školní poradenství. Vyd. 1. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4502-2.
-
KROUPOVÁ, K. Slovník speciálněpedagogické terminologie: vybrané pojmy.. Praha, 2016. ISBN 978-80-247-5264-8.
-
Lechta, Viktor. Inkluzivní pedagogika. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
-
Slowík, Josef. Inkluzivní speciální pedagogika. Praha, 2022. ISBN 978-80-271-3010-8.
-
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání.. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
-
Stará, Jana; Zemanová, Blanka; Horská, Petra. Obecná didaktika I. - Plánování výuky. Praha: PedF UK. 2020.
-
Zormanová, Lucie. Obecná didaktika : pro studium a praxi. Vyd. 1. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.
|