Předmět: Základy speciální a inkluzivní didaktiky

» Seznam fakult » FPE » KPG
Název předmětu Základy speciální a inkluzivní didaktiky
Kód předmětu KPG/SGSID
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kesl Petr, PhDr. Ph.D.
  • Robotková Carolin, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Inkluzivní přístupy ve vzdělávání: základní pojmy a teoretická východiska. 2. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných v ČR: legislativa a školská praxe. 3. Systém podpůrných opatření ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. 4. Podpora nadaných žáků ve vzdělávání a osobnostním rozvoji. 5. Poradenská podpora pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadané ve školách a školských zařízeních. 6. Metody zprostředkování didaktického obsahu vzdělávání. 7. Formy a metody podpory žáků při výuce a přípravě na vyučování. 8. Učební úloha jako základ pro tvorbu učebního prostředí a podněcování učení žáka. 9. Individualizace a diferenciace ve vzdělávání. 10. Pedagogická a školní asistence. 11. Prostředí a klima inkluzivní školy. 12. Hodnocení v inkluzivním vzdělávání.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 20 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Popsat základní edukační specifika jedinců s různými typy speciálních vzdělávacích potřeb
Definovat základní prvky sociálně-inkluzivního paradigma
Představit orientačně aktuální systém podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Výsledky učení
Popsat strukturu systému podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Představit školská poradenská zařízení a jejich služby
Vyjmenovat a popsat základní didaktické metody ve výchově a vzdělávání - zejména s ohledem na edukaci jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami
Odborné dovednosti
Aplikovat doporučená podpůrná opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v edukaci
Uplatňovat elementární didaktické postupy v edukaci v rámci heterogenní skupiny žáků
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Test,
Portfolio,
Doporučená literatura
  • Bartoňová, Miroslava; Vítková, Marie. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu = Education focusing on inclusive didactics and teaching pupils with special educational needs in mainstream schools. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-210-6678-6.
  • Hájková, Vanda; Strnadová, Iva. Inkluzivní vzdělávání : [teorie a praxe]. Vyd. 1. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
  • Havel, Jiří. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni základní školy jako východisko inkluzivní didaktiky. Brno: MU, 2014.
  • Knotová, Dana. Školní poradenství. Vyd. 1. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4502-2.
  • KROUPOVÁ, K. Slovník speciálněpedagogické terminologie: vybrané pojmy.. Praha, 2016. ISBN 978-80-247-5264-8.
  • Lechta, Viktor. Inkluzivní pedagogika. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
  • Slowík, Josef. Inkluzivní speciální pedagogika. Praha, 2022. ISBN 978-80-271-3010-8.
  • SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání.. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
  • Stará, Jana; Zemanová, Blanka; Horská, Petra. Obecná didaktika I. - Plánování výuky. Praha: PedF UK. 2020.
  • Zormanová, Lucie. Obecná didaktika : pro studium a praxi. Vyd. 1. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr