Vyučující
|
-
Strnadová Ivana, Mgr.
-
Budilová Pavla, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do znakového jazyka - základní poznatky o výzkumu znakového jazyka, základní lingvistické poznatky, odlišnosti znakových jazyků od jazyků mluvených, odlišnost a důležitost manuální a nemanuální složky. 2. Lingvistické aspekty znak. jazyka - specifické znaky, nepřímá pojmenování, inkorporace, small space, live space atd. 3. Seznámení s obouruční prstovou abecedou, nácvik prstové abecedy, upřesnění jejího postavení v rámci znak. jazyka 3. Úvodní seznamovací fráze, praktická ukázka a nácvik pozdravů, označení osob se sluchovým postižením (neslyšící, nedoslýchavý, ohluchlý atd.), téma "Rodina". 4. Základní vyjádření číslovek - vyjádření věku, čas. jednotky - dny v týdnu, měsíce, roční období - vyjádření data, roku. 5. Znaky související s režimem dne a časoprostorovou orientací (dnes, zítra, včera, ráno, poledne, večer?), základní znaky související s vyjádřením každodenní činností 6. Znaková zásoba z oblasti barev, materiálů, aspekty vyjádření znaku mám/nemám a oblíbený/neoblíbený 7. Jídlo, pití (znaková zásoba, krátké fráze) - nácvik jednotlivých druhů potravin 8. Základní znaková zásoba v oblasti běžně používaných sloves 9. Nácvik krátkého rozhovoru, jednoduché seznamovací fráze 10. Jednoduchý popis vlastní osoby a rodiny, kratší souvislejší projev, opakování 11. Průběžné opakování získaných pojmů formou jednoduché konverzace a popisu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 25 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Představit přehledově elementární východiska oboru speciální pedagogiky osob s postižením sluchu |
Představit základní teoretická východiska a pojmy z oblasti interpersonální komunikace v sociálním kontextu |
Odborné dovednosti |
---|
Aplikovat teoretické poznatky z oblasti sluchového postižení. |
Aplikovat toeretické poznatky z oblasti komunikačních systémů osob se sluchovým postižením. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Představit systém znakového jazyka neslyšících |
Odborné dovednosti |
---|
Vyjádřit základní sdělení v českém znakovém jazyku a porozumět takovému sdělení u neslyšících osob |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Vzájemné hodnocení studentů, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
HUDÁKOVÁ, A.(ed.). Ve světě sluchového postižení.. Praha. ISBN 80-86792-27-7.
-
Langer Jiří. Znakové systémy v komunikaci neslyšících. Olomouc, 2014. ISBN 978-80-244-3746-0.
|