|
Vyučující
|
-
Rousová Ludmila, PhDr. Ph.D.
-
Kopůncová Klára, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
Obsah: 1. Historický vývoj a současné vymezení oboru speciální pedagogiky osob se sluchovým postižením 2. Základní surdopedická terminologie, 3. Přehled a klasifikace sluchových vad a poruch 4. Příčiny, projevy a důsledky sluchového postižení, 5. Charakteristika osob se sluchovým postižením 6. Diagnostika sluchového postižení, 7. Klasifikace osob se sluchovým postižením 8. Možnosti terapie, kompenzace a rehabilitace osob se sluchovým postižením. 9. Komunikační přístupy uplatňované ve vzdělávání (orální, bilingvální, totální a simultánní komunikace)
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 25 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 15 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Představit přehledově elementární východiska oboru speciální pedagogika |
| Představit základy biologického, psychického a sociálního vývoje člověka |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Aplikovat teoretické poznatky z předmětů biologie člověka a základů společenských věd v rozsahu učiva střední školy. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Představit a klasifikovat vady sluchu, jejich příčiny a možnosti prevence a diagnostiky |
| Klasifikovat a charakterizovat skupiny osob s postižením sluchu |
| Popsat možnosti terapie a rehabilitace u osob s postižením sluchu |
| Představit surdopedii v historickém i současném kontextu. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Používat aktuální surdopedickou terminologii. |
| Klasifikovat kategorie osob s postižením sluchu. |
| Používat základní diagnostická kritéria sluchových postižení. |
| Kategorizovat kompenzační pomůcky pro osoby s postižením sluchu. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Kooperativní výuka, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Samostatná práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Test, |
|
Doporučená literatura
|
-
HÁDKOVÁ, K. Člověk se sluchovým postižením.. Praha, 2016. ISBN 978-80-7290-619-2.
-
Horáková, Radka. Sluchové postižení : úvod do surdopedie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0084-0.
-
Hrubý, Jaroslav. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 1. díl. Praha : Federace rodičů a přátel sluchově postižených, 1997. ISBN 80-7216-096-6.
-
Růžičková, Kamila; Vítová, Jitka. "Vybrané kapitoly z tyflopedie a surdopedie nejen pro speciální pedagogy". Vydání: první. 2014. ISBN 978-80-7435-424-3.
|