Vyučující
|
-
Budilová Pavla, PhDr. Ph.D.
-
Benešová Hudečková Mariana, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Obsah: 1. Historický vývoj a současné vymezení oboru speciální pedagogiky osob se sluchovým postižením 2. Základní surdopedická terminologie, 3. Přehled a klasifikace sluchových vad a poruch 4. Příčiny, projevy a důsledky sluchového postižení, 5. Charakteristika osob se sluchovým postižením 6. Diagnostika sluchového postižení, 7. Klasifikace osob se sluchovým postižením 8. Možnosti terapie, kompenzace a rehabilitace osob se sluchovým postižením. 9. Komunikační přístupy uplatňované ve vzdělávání (orální, bilingvální, totální a simultánní komunikace)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 25 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 15 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Představit přehledově elementární východiska oboru speciální pedagogika |
Představit základy biologického, psychického a sociálního vývoje člověka |
Odborné dovednosti |
---|
Aplikovat teoretické poznatky z předmětů biologie člověka a základů společenských věd v rozsahu učiva střední školy. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Představit a klasifikovat vady sluchu, jejich příčiny a možnosti prevence a diagnostiky |
Klasifikovat a charakterizovat skupiny osob s postižením sluchu |
Popsat možnosti terapie a rehabilitace u osob s postižením sluchu |
Představit surdopedii v historickém i současném kontextu. |
Odborné dovednosti |
---|
Používat aktuální surdopedickou terminologii. |
Klasifikovat kategorie osob s postižením sluchu. |
Používat základní diagnostická kritéria sluchových postižení. |
Kategorizovat kompenzační pomůcky pro osoby s postižením sluchu. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Kooperativní výuka, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Doporučená literatura
|
-
HÁDKOVÁ, K. Člověk se sluchovým postižením.. Praha, 2016. ISBN 978-80-7290-619-2.
-
Horáková, Radka. Sluchové postižení : úvod do surdopedie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0084-0.
-
Hrubý, Jaroslav. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 1. díl. Praha : Federace rodičů a přátel sluchově postižených, 1997. ISBN 80-7216-096-6.
-
Růžičková, Kamila; Vítová, Jitka. "Vybrané kapitoly z tyflopedie a surdopedie nejen pro speciální pedagogy". Vydání: první. 2014. ISBN 978-80-7435-424-3.
|