Vyučující
|
-
Budilová Pavla, PhDr. Ph.D.
-
Benešová Hudečková Mariana, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Obsah: 1.. Specifika vývoje u dětí nedoslýchavých a neslyšících. 2. Raná péče a podpora rodiny s dítětem se sluchovým postižením. 3. Základní kompenzační pomůcky - sluchadla, kochleární implantát 4. Rehabilitace před a po kochleární implantaci, aktuální možnosti kochleárních implantací u dětí a dospělých 5. Komunikační systémy a strategie neslyšících a nedoslýchavých osob 6. Výchova a vzdělávání osob se sluchovým postižením 7. Poradenství, sociální služby a komplexní podpora osob se sluchovým postižením 8. Možnosti speciálněpedagogické intervence u osob se sluchovým postižením 9. Sociální integrace a pracovní uplatnění osob se sluchovým postižením. 10. Neslyšící jako jazykově kulturní menšina 11. Inkluzivní přístupy k osobám se sluchovým postižením v současné společnosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 25 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Představit a klasifikovat vady sluchu, jejich příčiny a možnosti prevence a diagnostiky |
Klasifikovat a charakterizovat skupiny osob s postižením sluchu |
Popsat možnosti terapie a rehabilitace u osob s postižením sluchu |
Odborné dovednosti |
---|
Aplikovat teoretické poznatky týkající se vývoje, výchovy a vzdělávání osob se sluchovým postižením. |
Aplikovat teoretické poznatky týkající se základních komunikačních systémů a přístupů - jakož i možnosti speciálněpedagogické intervence. |
Aplikovat teoretické poznatky týkající se sociálního začlenění a pracovního uplatnění osob se sluchovým postižením. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Popsat vývoj neslyšících a nedoslýchavých dětí |
Představit péči, výchovu a vzdělávání u osob s postižením sluchu |
Definovat možnosti a strategie sociální integrace a inkluze u osob s postižením sluchu |
Představit možnosti poradenství pro osoby s postižením sluchu |
Odborné dovednosti |
---|
Analyzovat systém rané péče pro děti s postižením sluchu |
Kategorizovat systém vzdělávání pro žáky s postižením sluchu |
Doporučit možnosti poradenství a služeb pro osoby s postižením sluchu |
Respektovat specifika Neslyšících jako jazykově kulturní menšiny |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Kooperativní výuka, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Doporučená literatura
|
-
Barvíková Jana. Katalog podpůrných opatření : dílčí část : pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení a oslabení sluchového vnímání. 2. přepracované a rozšířené vydání. Olomouc, 2020. ISBN 978-80-244-5710-9.
-
Bittmannová, Lenka. Sociálně pedagogické minimum pro učitele : co dělat, když do třídy přijde žák se speciálními vzdělávacími potřebami. Vydání první. 2019. ISBN 978-80-88290-14-8.
-
HÁDKOVÁ, K. Člověk se sluchovým postižením.. Praha, 2016. ISBN 978-80-7290-619-2.
-
HÁDKOVÁ, K. Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Praha, 2012. ISBN 978-80-7290-618-5.
-
Horáková, Radka. Sluchové postižení : úvod do surdopedie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0084-0.
-
Horáková, Radka. Surdopedie : texty k distančnímu vzdělávání. 2011. ISBN 978-80-7315-225-3.
-
Hradilová Tereza. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Praha, pasparta, 2019. ISBN 978-80-88290-14-8.
-
Hradilová Tereza. Jinakost ztráty sluchu - potřeba mezilidské úcty a respektu. Praha, pedagogická fakulta UK, 2020. ISBN 978-80-7603-185-2.
-
Hradilová, Tereza. Kvalita života osob se sluchovým postižením. pRAHA, pedagogická fakulta UK, 2017. ISBN 978-80-7290-967-4.
-
Jungwirthová, Iva. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-262-0944-7.
-
Langer Jiří. Komunikace osob se sluchovým postižením. Olomouc, Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3674-6.
-
Langer, Jiří, Souralová, Eva. Výchova a vzdělávání osob se sluchovým postižením.. Olomouc, Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3701-9.
-
Skákalová Tereza. Sluchová vada a její sociální dopady v dospělém věku. Hradec Králové, 2015. ISBN 978-80-7435-628-5.
|