Lecturer(s)
|
-
Sovová Markéta, PhDr. Ph.D.
-
Winkelhölferová Lenka, Mgr.
|
Course content
|
Content: 1. The developmental specifics of hearing and deaf children 2. Early care and support for families with children with hearing impairment 3. Communication systems and strategies for the deaf and hard of hearing persons 4. The upbringing and education of persons with hearing impairment 5. Counselling, social services and comprehensive support for people with hearing impariment 6. Possibilities of special intervention for people with hearing impairment 7. Social integration and employment of people with hearing impairment 8. Deaf people as a language and cultural minority 9. Actual inclusive approaches to people with hearing impairment in major society
|
Learning activities and teaching methods
|
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 10 hours per semester
- Contact hours
- 39 hours per semester
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 25 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 30 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
To introduce and classify hearing impairments, their causes, and the possibilities of prevention and diagnostics |
To classify and characterize the groups of people with hearing impairments |
To describe the possibilities of therapy and rehabilitation for people with hearing impairments |
Skills |
---|
To apply theoretical knowledge that regards development and education of persons with hearing impairment. |
To apply theoretical knowledge that regards basic communication systems and approaches - as well as the possibility of specific intervention. |
To apply theoretical knowledge that regards social inclusion and employment of persons with hearing impairments. |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
To describe the development of deaf and hard of hearing children |
To introduce care, upbringing and education of persons with hearing impairments |
To define options and strategies for social integration and inclusion of people with hearing impariments |
To introduce the possibilities of counseling for persons with hearing impairments |
Skills |
---|
To analyze the system of early care for children with heaing impairment |
To categorize the system of education of pupils with hearing impairment |
To recommend the possibilities of counseling and other services for persons with hearing impairment |
To respect the specifics of the Deaf persons as language and culture minority |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Interactive lecture |
Seminar |
Skills |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
Seminar |
Cooperative instruction |
Multimedia supported teaching |
Competences |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
Seminar |
Self-study of literature |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Combined exam |
Seminar work |
Skills |
---|
Combined exam |
Seminar work |
Competences |
---|
Test |
Recommended literature
|
-
Barvíková Jana. Katalog podpůrných opatření : dílčí část : pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení a oslabení sluchového vnímání. 2. přepracované a rozšířené vydání. Olomouc, 2020. ISBN 978-80-244-5710-9.
-
Bittmannová, Lenka. Sociálně pedagogické minimum pro učitele : co dělat, když do třídy přijde žák se speciálními vzdělávacími potřebami. Vydání první. 2019. ISBN 978-80-88290-14-8.
-
HÁDKOVÁ, K. Člověk se sluchovým postižením.. Praha, 2016. ISBN 978-80-7290-619-2.
-
HÁDKOVÁ, K. Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Praha, 2012. ISBN 978-80-7290-618-5.
-
Horáková, Radka. Sluchové postižení : úvod do surdopedie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0084-0.
-
Horáková, Radka. Surdopedie : texty k distančnímu vzdělávání. 2011. ISBN 978-80-7315-225-3.
-
Hradilová Tereza. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Praha, pasparta, 2019. ISBN 978-80-88290-14-8.
-
Hradilová Tereza. Jinakost ztráty sluchu - potřeba mezilidské úcty a respektu. Praha, pedagogická fakulta UK, 2020. ISBN 978-80-7603-185-2.
-
Hradilová, Tereza. Kvalita života osob se sluchovým postižením. pRAHA, pedagogická fakulta UK, 2017. ISBN 978-80-7290-967-4.
-
Jungwirthová, Iva. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-262-0944-7.
-
Langer Jiří. Komunikace osob se sluchovým postižením. Olomouc, Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3674-6.
-
Langer, Jiří, Souralová, Eva. Výchova a vzdělávání osob se sluchovým postižením.. Olomouc, Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3701-9.
-
Skákalová Tereza. Sluchová vada a její sociální dopady v dospělém věku. Hradec Králové, 2015. ISBN 978-80-7435-628-5.
|