Předmět: Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením 1

» Seznam fakult » FPE » KPG
Název předmětu Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením 1
Kód předmětu KPG/SGZP1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kudrnová Šárka, PhDr. et Mgr. Ph.D.
  • Arnoštová Hana, PhDr.
Obsah předmětu
Obsah: 1. Historický vývoj a současné vymezení oboru speciální pedagogiky osob s postižením zraku 2. Základní oftalmologická a oftalmopedická terminologie 3. Přehled a klasifikace zrakových vad 4. Příčiny, projevy a důsledky zrakového postižení 5. Charakteristika osob s postižením zraku 6. Diagnostika osob s postižením zraku 7. Klasifikace osob s postižením zraku 8. Možnosti terapie, kompenzace a rehabilitace u osob se zrakovým postižením

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Představit přehledově elementární východiska oboru speciální pedagogika
Představit základy biologického, psychického a sociálního vývoje člověka
Odborné dovednosti
Dokázat aplikovat teoretické poznatky z oborů biologie člověka a základů společenských věd v rozsahu učiva střední školy.
Obecné způsobilosti
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
N/A
Výsledky učení
Odborné znalosti
Definovat základní oftalmologické a oftalmopedické pojmy
Vyjmenovat a klasifikovat zrakové vady a jejich souvislosti
Představit možnosti diagnostiky, terapie, kompenzace a rehabilitace u osob s postižením zraku
Charakterizovat jednotlivé skupiny osob s postižením zraku
Odborné dovednosti
Používat aktuální tyflopedickou terminologii
Kategorizovat osoby s postižením zraku na základě různých kritérií
Aplikovat elementární diagnostická kritéria zrakových vad
Analyzovat důsledky zrakového postižení
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Odborné dovednosti
Výuka podporovaná multimédii,
Seminární výuka (diskusní metody),
Přednáška s diskusí,
Kooperativní výuka,
Obecné způsobilosti
Řešení problémů,
Samostudium,
Demonstrace dovedností,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Test,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Test,
Doporučená literatura
  • Hamadová, Petra; Květoňová-Švecová, Lea,; Nováková, Zita. Oftalmopedie : texty k distančnímu vzdělávání. 2. vyd. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-159-1.
  • Květoňová-Švecová, Lea. Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-063-8.
  • Květoňová-Švecová, Lea. Oftalmopedie. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-84-2.
  • LUDÍKOVÁ, L. Tyflopedie. In Valenta, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky.. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
  • ŠUMNÍKOVÁ, P. Možnosti prostoroví orientace a samostatného pohybu osob se zrakovým postižením.. Praha: UK, 2018. ISBN 978-80-7603-005.
  • Vágnerová, Marie. Oftalmopsychologie dětského věku. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-053-X.
  • Valenta, Milan. Přehled speciální pedagogiky : rámcové kompendium oboru. Vyd. 1. Praha : Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
  • Vítková, Marie. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno : Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr