Vyučující
|
-
Kudrnová Šárka, PhDr. et Mgr. Ph.D.
-
Arnoštová Hana, PhDr.
|
Obsah předmětu
|
Obsah: 1. Historický vývoj a současné vymezení oboru speciální pedagogiky osob s postižením zraku 2. Základní oftalmologická a oftalmopedická terminologie 3. Přehled a klasifikace zrakových vad 4. Příčiny, projevy a důsledky zrakového postižení 5. Charakteristika osob s postižením zraku 6. Diagnostika osob s postižením zraku 7. Klasifikace osob s postižením zraku 8. Možnosti terapie, kompenzace a rehabilitace u osob se zrakovým postižením
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Představit přehledově elementární východiska oboru speciální pedagogika |
Představit základy biologického, psychického a sociálního vývoje člověka |
Odborné dovednosti |
---|
Dokázat aplikovat teoretické poznatky z oborů biologie člověka a základů společenských věd v rozsahu učiva střední školy. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
N/A |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Definovat základní oftalmologické a oftalmopedické pojmy |
Vyjmenovat a klasifikovat zrakové vady a jejich souvislosti |
Představit možnosti diagnostiky, terapie, kompenzace a rehabilitace u osob s postižením zraku |
Charakterizovat jednotlivé skupiny osob s postižením zraku |
Odborné dovednosti |
---|
Používat aktuální tyflopedickou terminologii |
Kategorizovat osoby s postižením zraku na základě různých kritérií |
Aplikovat elementární diagnostická kritéria zrakových vad |
Analyzovat důsledky zrakového postižení |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Výuka podporovaná multimédii, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška s diskusí, |
Kooperativní výuka, |
Obecné způsobilosti |
---|
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Doporučená literatura
|
-
Hamadová, Petra; Květoňová-Švecová, Lea,; Nováková, Zita. Oftalmopedie : texty k distančnímu vzdělávání. 2. vyd. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-159-1.
-
Květoňová-Švecová, Lea. Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-063-8.
-
Květoňová-Švecová, Lea. Oftalmopedie. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-84-2.
-
LUDÍKOVÁ, L. Tyflopedie. In Valenta, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky.. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
-
ŠUMNÍKOVÁ, P. Možnosti prostoroví orientace a samostatného pohybu osob se zrakovým postižením.. Praha: UK, 2018. ISBN 978-80-7603-005.
-
Vágnerová, Marie. Oftalmopsychologie dětského věku. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-053-X.
-
Valenta, Milan. Přehled speciální pedagogiky : rámcové kompendium oboru. Vyd. 1. Praha : Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
-
Vítková, Marie. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno : Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3.
|