Vyučující
|
-
Arnoštová Hana, PhDr.
-
Kudrnová Šárka, PhDr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah: 1. Specifika vývoje u dětí s postižením zraku 2. Raná péče a podpora rodiny se zrakově postiženým dítětem 3. Výchova a vzdělávání osob s postižením zraku 4. Poradenství, sociální služby a komplexní podpora pro osoby s postižením zraku 5. Možnosti speciálněpedagogické intervence u osob s postižením zraku 6. Sociální integrace a pracovní uplatnění osob se zrakovým postižením 7. Inkluzivní přístupy ke slabozrakým a nevidomým osobám v současné společnosti
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Definovat základní oftalmologické a oftalmopedické pojmy |
Vyjmenovat a klasifikovat zrakové vady a jejich souvislosti |
Představit možnosti diagnostiky, terapie, kompenzace a rehabilitace u osob s postižením zraku |
Odborné dovednosti |
---|
Používat aktuální tyflopedickou terminologii |
Kategorizovat osoby s postižením zraku na základě různých kritérií |
Aplikovat elementární diagnostická kritéria zrakových vad |
Analyzovat důsledky zrakového postižení |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Popsat vývoj nevidomých a slabozrakých dětí |
Představit péči, výchovu a vzdělávání u osob s postižením zraku |
Definovat možnosti a strategie sociální integrace a inkluze u osob s postižením zraku |
Představit možnosti poradenství pro osoby s postižením zraku |
Odborné dovednosti |
---|
Analyzovat systém rané péče pro děti s postižením zraku |
Kategorizovat systém vzdělávání pro žáky s postižením zraku |
Doporučit možnosti poradenství a služeb pro osoby s postižením zraku |
Kategorizovat kompenzační pomůcky pro osoby s postižením zraku |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Výuka podporovaná multimédii, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Kooperativní výuka, |
Obecné způsobilosti |
---|
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Hamadová, Petra; Květoňová-Švecová, Lea,; Nováková, Zita. Oftalmopedie : texty k distančnímu vzdělávání. 2. vyd. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-159-1.
-
Květoňová-Švecová, Lea. Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-063-8.
-
Květoňová-Švecová, Lea. Oftalmopedie. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-84-2.
-
ŠUMNÍKOVÁ, P. Možnosti prostoroví orientace a samostatného pohybu osob se zrakovým postižením.. Praha: UK, 2018. ISBN 978-80-7603-005.
-
Vágnerová, Marie. Oftalmopsychologie dětského věku. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-053-X.
-
Valenta, Milan. Přehled speciální pedagogiky : rámcové kompendium oboru. Vyd. 1. Praha : Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
-
Vítková, Marie. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno : Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3.
|