Předmět: Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením 2

» Seznam fakult » FPE » KPG
Název předmětu Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením 2
Kód předmětu KPG/SGZP2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Arnoštová Hana, PhDr.
  • Kudrnová Šárka, PhDr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah: 1. Specifika vývoje u dětí s postižením zraku 2. Raná péče a podpora rodiny se zrakově postiženým dítětem 3. Výchova a vzdělávání osob s postižením zraku 4. Poradenství, sociální služby a komplexní podpora pro osoby s postižením zraku 5. Možnosti speciálněpedagogické intervence u osob s postižením zraku 6. Sociální integrace a pracovní uplatnění osob se zrakovým postižením 7. Inkluzivní přístupy ke slabozrakým a nevidomým osobám v současné společnosti

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 60 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Definovat základní oftalmologické a oftalmopedické pojmy
Vyjmenovat a klasifikovat zrakové vady a jejich souvislosti
Představit možnosti diagnostiky, terapie, kompenzace a rehabilitace u osob s postižením zraku
Odborné dovednosti
Používat aktuální tyflopedickou terminologii
Kategorizovat osoby s postižením zraku na základě různých kritérií
Aplikovat elementární diagnostická kritéria zrakových vad
Analyzovat důsledky zrakového postižení
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Popsat vývoj nevidomých a slabozrakých dětí
Představit péči, výchovu a vzdělávání u osob s postižením zraku
Definovat možnosti a strategie sociální integrace a inkluze u osob s postižením zraku
Představit možnosti poradenství pro osoby s postižením zraku
Odborné dovednosti
Analyzovat systém rané péče pro děti s postižením zraku
Kategorizovat systém vzdělávání pro žáky s postižením zraku
Doporučit možnosti poradenství a služeb pro osoby s postižením zraku
Kategorizovat kompenzační pomůcky pro osoby s postižením zraku
Obecné způsobilosti
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Výuka podporovaná multimédii,
Seminární výuka (diskusní metody),
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Demonstrace dovedností,
Kooperativní výuka,
Obecné způsobilosti
Řešení problémů,
Samostudium,
Demonstrace dovedností,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Sebehodnocení,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Kombinovaná zkouška,
Doporučená literatura
  • Hamadová, Petra; Květoňová-Švecová, Lea,; Nováková, Zita. Oftalmopedie : texty k distančnímu vzdělávání. 2. vyd. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-159-1.
  • Květoňová-Švecová, Lea. Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-063-8.
  • Květoňová-Švecová, Lea. Oftalmopedie. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-84-2.
  • ŠUMNÍKOVÁ, P. Možnosti prostoroví orientace a samostatného pohybu osob se zrakovým postižením.. Praha: UK, 2018. ISBN 978-80-7603-005.
  • Vágnerová, Marie. Oftalmopsychologie dětského věku. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-053-X.
  • Valenta, Milan. Přehled speciální pedagogiky : rámcové kompendium oboru. Vyd. 1. Praha : Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
  • Vítková, Marie. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno : Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr