Course: Special Needs Pedagogy for Teachers 2

» List of faculties » FPE » KPG
Course title Special Needs Pedagogy for Teachers 2
Course code KPG/SPMZ2
Organizational form of instruction Not exists
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Pavlík Robert, PhDr. Ph.D.
  • Holubová Simona, Doc. PaedDr. Ph.D.
  • Brezáni Veronika, Mgr. Ph.D.
  • Heller Tomáš, prof. PhDr. Ph.D.
  • Beláňová Eva, Mgr.
  • Marešová Veronika, Mgr. et Bc.
Course content
1. Information about course content, relation to KPG/SPZSMS1 course 2. Problems of children and pupils with speech disorders and impediments 3. Problems of children and pupils with hearing impairment 4. Problems of children and pupils with se visual impairment 5. Problems of children and pupils with physical handicap, long-term illness and physically weak 6. Problems of children and pupils with mental handicap 7. Problems of children and pupils with mental disorders 8. Problems of children and pupils with behavior problems 9. Problems of children and pupils from socially disadvantaged environment 10. Problems of exceptionally gifted children and pupils 11. Approaches and methodological procedures for work with handicapped children including technical compensation aids and computer programmes 12. Integration of handicapped pupils in the mainstream education, inclusive approaches 13. Individual educational plan in kindergarten and primary school 14. Knowledge test

Learning activities and teaching methods
Interactive lecture, Multimedia supported teaching
  • Preparation for an examination (30-60) - 30 hours per semester
  • Contact hours - 26 hours per semester
  • Preparation for comprehensive test (10-40) - 30 hours per semester
prerequisite
Knowledge
definovat základní pojmy z oblasti speciální pedagogiky předškolního a školního věku
klasifikovat vady, postižení a jejich etiologické faktory
vysvětlit základní metody a možnosti speciálněpedagogické diagnostiky, prevence a intervence
vymezit pojem žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a nadaného žáka
představit aktuální možnosti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných v MŠ
learning outcomes
orientovat se v principech, metodách a limitech vzdělávání žáků s tělesným, smyslovým, mentálním a psychickým postižením, žáků s narušenou komunikační schopností, žáků postižených více vadami a žáků nadaných v MŠ
představit systém podpůrných opatření pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných v MŠ
připravovat se na vyučování s pedagogickou asistencí a s využíváním individuálního vzdělávacího plánu nebo plánu pedagogické podpory u konkrétního žáka se speciálními vzdělávacími potřebami nebo žáka nadaného v MŠ
Skills
na základě studia aktuální odborné literatury zpracovat a kriticky reflektovat vybrané téma z oblasti speciální a inkluzivní pedagogiky
na modelových situacích reflektovat přínosy a úskalí realizace inkluze v praxi
na modelových situacích reflektovat vyučování s pedagogickou asistencí a využíváním specifických podpůrných opatření ve vzdělávání
teaching methods
Knowledge
Lecture with a video analysis
Lecture supplemented with a discussion
Seminar classes
Self-study of literature
Skills
Seminar classes
assessment methods
Knowledge
Combined exam
Recommended literature
  • Jedlička, R. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha, 2004.
  • Kocurová, Marie. Speciální pedagogika pro pomáhající profese. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-844-7.
  • Krahulcová-Žatková, B. Komplexní komunikační systém těžce sluchově postižených. Praha, 1996.
  • Květoňová-Švecová, L. Oftalmopedie. Brno, 1998.
  • Pipeková, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-65-6.
  • Slowík, Josef. Speciální pedagogika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.
  • Škodová, E.:. Klinická logopedie. Praha, 2003.
  • Švarcová, I.:. Mentální retardace. Praha, 2001.
  • Zelinková, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for Pre-school Teachers (19) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer