|
Vyučující
|
-
Hechtová Jana, MgA. Ph.D.
-
Majer Jiří, Mgr. Ph.D.
-
Vodička Pavel, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Pregraduální příprava učitele - seznámení se studijním programem, základními principy studia, etika a etiketa, komunikace, práce se zdroji, požadavky předmětu 2. Osobnostní a sociální rozvoj - Vytváření kooperující skupiny, Učení a partnerská spolupráce 3. Osobnostní a sociální rozvoj - Osobní komunikační, dispozice, Sebe-prezentování, empatické naslouchání, Techniky práce s hlasem, neverbální komunikace 4. Osobnostní a sociální rozvoj - Hra a herní techniky v životě a ve vyučování 5. Osobnost učitele, proměna role učitele, profesní kompetence a jejich rozvoj 6. Nástroje rozvoje profesních kompetencí - sebehodnocení kompetencí (kartičky) a portfolio 7. Komunikace učitele - Základní sociální potřeby (status, autonomie, důvěra férovost) a potřeba jistoty jakožto základní východiska komunikace. 8. Komunikace učitele - Fungování dětského mozku během komunikace. Fungování vztahových signálů v komunikaci. 9. Komunikace učitele - Principy vedení dětí k sebeřízení a k odpovědnosti za chování (popisný jazyk, sebeotevření, zpětné vazby, vedení k dohodám). 10. Komunikace učitele - Respektující přístup k dítěti v komunikaci. Principy a techniky efektivní komunikace(popis, informace, sdělení, možnost volby, vyjádření vlastních potřeb a očekávání, prostor pro spoluúčast a aktivitu dětí) 11. Komunikace učitele - Hlas v pedagogické praxi. Psychosomatické pojetí hlasu a jeho rozvoje. "Ekonomický hlas" optimální hlasová funkce. 12. Osobnostní a sociální rozvoj - Shromažďování, kritika a analýza informací v týmu, týmová komunikace, Komunikační roviny řešení problému, formulace argumentů 13. Osobnostní a sociální rozvoj - Evaluace, hodnocení a ocenění
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 14 hodin za semestr
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 38 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 10 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
- Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Orientovat se v pedagogické literatuře. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Samostatně pracovat s odbornými zdroji. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Umí charakterizovat osobnost a profesní kompetence učitele. |
| Umí popsat metody efektivní komunikace. |
| Umí vysvětlit základní zásady hlasové hygieny. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Umí využívat nástroje rozvoje profesních kompetencí - sebehodnocení kompetencí a portfolio. |
| Umí používat základní techniky efektivní komunikace. |
| Umí aplikovat konkrétní principy, které slouží k vedení žáků k sebeřízení a k odpovědnosti za chování (popisný jazyk, sebeotevření, zpětné vazby, vedení k dohodám). |
| Umí se empaticky se zapojovat do společných činností. |
| Umí plánovat funkční využití aktivizačních metod a technik při práci se skupinou. |
| Umí provést reflexi své zkušenosti v procesu činnostního učení a zážitkových vyučovacích aktivitách. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Kooperativní výuka, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Inscenační metody, hraní rolí, |
| Řešení problémů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Portfolio, |
| Formativní hodnocení, |
| Průběžné hodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Portfolio, |
| Průběžné hodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Portfolio, |
| Kolokvium, |
|
Doporučená literatura
|
-
Kopřiva, Pavel. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Bystřice pod Hostýnem : Spirála, 2012. ISBN 978-80-904030-0-0.
-
Rock, David. Jak pracuje váš mozek : strategie pro překonání rušivých vlivů, obnovení soustředění a pro bystřejší práci po celý den. Praha : Pragma, 2010. ISBN 978-80-7349-242-7.
-
SPILKOVÁ, V., VAŠUTOVÁ, J. a kol. Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Praha: PdF UK, 2007. ISBN 978-80-7290-384-9.
-
Svobodová, Eva; Vítečková, Miluše. Osobnost předškolního pedagoga : sebereflexe, sociální kompetence a jejich rozvíjení. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-262-1243-0.
-
SYSLOVÁ, Zora a Lucie ŠKARKOVÁ. Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. Brno. 2015.
-
SYSLOVÁ, Zora, Michaela PÍŠOVÁ, Veronika RODOVÁ, Lucie GRŮZOVÁ a Hana STADLEROVÁ. Profesní portfolio v přípravném vzdělávání učitelů mateřských škol a 1. stupně základních škol. 2018.
-
VYDROVÁ, Jitka a kolektiv. Hlasová a mluvní výchova pro pedagogy.. Praha: MEDICAL HEALTHCOM, hlasové a sluchové centrum, 2014. ISBN 978-80-905554-4-.
|