Lecturer(s)
|
-
Slavíček Karel, Prof. PaedDr. CSc., dr. h. c.
-
Benediktová Vlasta, PhDr. Ph.D.
-
Krpálková Jaroslava, PhDr. Ph.D.
-
Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
-
Formánková Jana, Mgr. Ph.D.
-
Ondruszová Lucie, PhDr. Ph.D.
|
Course content
|
Pedagogy like science about upbringing Upbringing like pedagogic- psychological caregory Development pedagogic thinking Significant personalities Czech and world's pedagogy Pedagogic directions 20. century, their philosophical and psychological data Alternative schools Position train and schoolmaster in allowance educational of the process, pedagogic communication and lead allowance educational of the process. Motivation in upbringing and education Pedagogic psychological diagnostics Education, his personage data and present - day conception. 12. Didactic test 13. Evaluation
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture, Seminar
- Contact hours
- 26 hours per semester
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 25 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
využívat znalosti z oblasti základů společenských věd, zejména z pedagogiky, psychologie a filozofie výchovy, osobnostně sociální výchovy |
Skills |
---|
vyhledávat a zpracovávat informace z elektronických i knižních zdrojů |
využívat pravidla diskuze a etiku rozhovoru - rozvíjet dovednosti získané z osobnostně sociální výchovy |
Competences |
---|
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
rozlišit a vymezit základní pedagogické kategorie |
zhodnotit možnosti spolupráce pedagogiky s ostatními vědními obory |
to clarify contemporary problems in pedagogical theory and practice of elementary and secondary schools |
zdůvodnit význam pedagogického výzkumu pro teorii a praxi |
explain the focus of pedagogy as a science in the historical and contemporary context of society |
Skills |
---|
rozpoznat současné problémy pedagogické teorie a praxe a navrhnout jejich řešení |
doložit na příkladech z praxe využití pedagogické teorie |
využívat odborné pedagogické termíny při diskuzi v semináři |
Competences |
---|
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
Self-study of literature |
Seminar classes |
Students' portfolio |
Skills |
---|
Collaborative instruction |
Discussion |
Seminar classes |
Students' portfolio |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Test |
Individual presentation at a seminar |
Seminar work |
Skills |
---|
Group presentation at a seminar |
Individual presentation at a seminar |
Continuous assessment |
Recommended literature
|
-
Blížkovský, Bohumír. Systémová pedagogika pro studium a tvůrčí praxi : Celistvé a otevřené pojetí výchovy : Škola plného života - celý život školou : Tvorba výchovně vzdělávací soustavy školy jako dílny lidskosti. Ostrava : Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-18-9.
-
Čábalová, Dagmar. Pedagogika. Grada, Praha, 2011.
-
Čapek Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
-
JANÍK, T. et al. Kvalita (ve) vzdělávání. Obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6349-5.
-
Jedlička, Richard; Helus, Zdeněk. Teorie výchovy - tradice, současnost, perspektivy. Vyd. 1. V Praze : Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2412-9.
-
Jůva, Vladimír; Jůva, Vladimír. Úvod do pedagogiky. 4. dopl. vyd. Brno : Paido, 1999. ISBN 80-85931-78-8.
-
Kolář, Zdeněk. Výkladový slovník z pedagogiky : 583 vybraných hesel. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3710-2.
-
Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-078-6.
-
PELIKÁN, J. Pomáhat být : otevřené otázky teorie provázející výchovy.. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0345-4.
-
Pelikán, J. Výchova pro život. Praha, ISV, 1997.
-
Pelikán, Jiří. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8.
-
Průcha, Jan. Moderní pedagogika. Vyd. 1. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3.
-
Prúcha, Jan. Pedagogická encyklopedie. Praha, Portál, 2009.
-
Skalková, Jarmila. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-060-3.
-
STARÝ, K., DVOŘÁK, D., GREGER, D., DUSCHINSKÁ, K. Profesní rozvoj učitelů: podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2087-9.
-
Šafránková, Dagmar. Pedagogika. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-247-5511-3.
|