|
Vyučující
|
-
Majer Jiří, Mgr. Ph.D.
-
Vančurová Maria, PhDr. Ph.D.
-
Vodička Pavel, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Pedagogika jako vědecká disciplína Dějiny předškolního vzdělávání Od reformní pedagogiky k osobnostně orientovanému modelu výchovy a vzdělávání Vzdělávací systém v ČR s důrazem na předškolní vzdělávání RVP PV a jeho principy, cíl předškolního vzdělávání Alternativní a inovativní vzdělávací směry Teorie vzdělávání Konstruktivismus, teorie učení Etika ve vzdělávání
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 10 hodin za semestr
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 5 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 25 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 2 hodiny za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Orientovat se v pedagogické literatuře. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Samostatně pracovat s odbornými zdroji. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Umí vysvětlit klíčové pedagogické pojmy. |
| Umí vysvětlit principy osobnostně orientovaného modelu předškolní výchovy. |
| Umí popsat základní principy vybraných alternativních pedagogických směrů v předškolním vzdělávání. |
| Umí vysvětlit etické aspekty ve vzdělávání. |
| Umí popsat základní teorie vzdělávání a učení. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Umí konspektovat odbornou pedagogickou literaturu. |
| Umí prezentovat poznatky získané v literatuře v psané i mluvené formě. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Samostudium, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Samostatná práce studentů, |
| Diskuse, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Ústní zkouška, |
| Formativní hodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Seminární práce, |
| Skupinová prezentace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Seminární práce, |
|
Doporučená literatura
|
-
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
-
Dušková, Šárka. Úmluva o právech dítěte: komentář. Praha. 2021.
-
Hašková, Hana; Saxonberg, Steven,; Mudrák, Jiří. Péče o nejmenší : boření mýtů. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství (SLON) v koedici se Sociologickým ústavem AV ČR, 2012. ISBN 978-80-7419-114-5.
-
Hejlová, Helena. Práva dítěte ve vzdělávání - výzva pro učitele. Praha. 2010.
-
Helus, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5.
-
Key, ellen. Století nového dítěte: úvahy o výchově. Praha : Portál. 2022.
-
Komenský, Jan Amos. Informatorium školy mateřské. Vyd. v nakl. Academia 2. Praha : Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1451-1.
-
Opravilová, Eva. Předškolní pedagogika. Vydání 1. 2016. ISBN 978-80-247-5107-8.
-
Opravilová, Eva; Uhlířová, Jana. Předškolní výchova v zrcadle pramenů III : legislativa k předškolní výchově. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7290-624-6.
-
Opravilová, Eva; Uhlířová, Jana. Předškolní výchova v zrcadle pramenů II. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-623-9.
-
Opravilová, Eva; Uhlířová, Jana. Předškolní výchova v zrcadle pramenů I. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7290-482-2.
-
Opravilová, Eva; Uhlířová, Jana. Příběhy české mateřské školy : vývoj a proměny předškolní výchovy. 1. vydání. 2017. ISBN 978-80-7290-945-2.
-
Rýdl, Karel; Šmelová, Eva. Vývoj institucí pro předškolní výchovu (1869-2011). I. vydání. 2015. ISBN 978-80-244-3033-1.
|