Course: History of Pedagogy

» List of faculties » FPE » KPG
Course title History of Pedagogy
Course code KPG/VVKVS
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Pavlů Petr, Mgr. et MgA.
  • Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
Course content
The role of education and training at Views on education and training in the ancient world The context of education and education in medieval society The importance of education and training Reformation and Counter-Reformation Education and training in the thinking of industrial civilization Search for alternatives in education and education in modern society.

Learning activities and teaching methods
Lecture supplemented with a discussion, Lecture
  • Contact hours - 13 hours per semester
  • Undergraduate study programme term essay (20-40) - 20 hours per semester
  • Preparation for an examination (30-60) - 20 hours per semester
prerequisite
Knowledge
It is assumed, that the students will equipped knowledge basic pedagogy conceptions and category.
learning outcomes
Students will learn main characters of pedagogy science and practice and theirs educational work. Students will understand the different approaches to education in various stages of social development and understand the impact of tradition on contemporary schooling, education, upbringing.
teaching methods
Lecture
Lecture supplemented with a discussion
assessment methods
Combined exam
Test
Seminar work
Recommended literature
  • CIPRO, M. Galerie světových pedagogů. Praha, 2002. ISBN 80-238-8003-9.
  • HORÁK, J., KRATOCHVÍL, M. Stručné dějiny vývoje školy a pedagogického myšlení. Liberec: Technická univerzita, 2005. ISBN 80-7083-9444-9.
  • JŮVA, V. Základy pedagogiky. Brno : Paido, 2001.
  • KASPER, T., KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky.. Praha Grada, 2008.
  • LENDEROVÁ, M. RÝDL, K. Radostné dětství?. Praha Paseka, 2006. ISBN ISBN: 80-7185-64.
  • OMÁČKA, J. Proměny školního vzdělání v našich dějinách. Ústí nad Labem: UJEP, 1993.
  • PRŮCHA, J. Česká vzdělanost.. Praha Wolters Kluwer, 2015. ISBN ISBN: 978-80-747.
  • RÝDL, K. Peter Petersen a pedagogika jenského plánu.. Praha ISV, 2001. ISBN ISBN: 80-85866-87.
  • Rýdl, Karel. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. 1. vyd. Brno : Marek Zeman, 1994. ISBN 80-900035-8-3.
  • Singule, František. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-26160-4.
  • ŠTVERÁK, V. Dějiny pedagogiky I a II.. Praha : Karolinum, 1994.
  • Štverák, Vladimír; Čadská, Milada. Stručný průvodce dějinami pedagogiky. Dotisk 2. vyd. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-7184-797-6.
  • Váňová, Růžena. Studijní texty k dějinám pedagogiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-122-2.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester