Lecturer(s)
|
-
Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
-
Krpálková Jaroslava, PhDr. Ph.D.
|
Course content
|
1. Aims, tasks and basic components of healthy lifestyle education. 2. Historical aspects of education concerning health and healthy lifestyle, comparison with present. 3. Analysis of individual components of healthy lifestyle education 4. Pedagogical ? psychological and didactic aspects of healthy lifestyle education, including project and cooperative teaching. 5. Role of family and school in education concerning health and healthy lifestyle.
|
Learning activities and teaching methods
|
Cooperative instruction, Project-based instruction, Instruction based on dialogue, Individual study, Self-study of literature
- Contact hours
- 26 hours per semester
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 5 hours per semester
- Team project (50/number of students)
- 30 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
to use the knowledge of human biology, to orientate in professional environmental terminology |
orientovat se odborné environmentální terminologii |
Skills |
---|
užívat odbornou pedagogickou terminologii |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
to introduce a healthy lifestyle and its impact on the health of a person |
to analyze the diference in a content and tools of health education |
to apply the health education for a pupil in a certain level of development and according to his/her individual needs |
to introduce the pedagogical, psychological and social aspects of health education |
Skills |
---|
to suggest the plan of a health education fo an individual pupil |
to introduce a way of keeping the healthy lifestyle and the possibilities for positive changes (on a self-experience) |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Seminar |
Textual studies |
Collaborative instruction |
Discussion |
Skills |
---|
Skills demonstration |
Task-based study method |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Seminar work |
Skills demonstration during practicum |
Skills |
---|
Skills demonstration during practicum |
Seminar work |
Recommended literature
|
-
Bentovim, Arnon. Týrání a sexuální zneužívání v rodinách. 1. vyd. Praha : Grada, 1998. ISBN 80-7169-629-3.
-
Borneman, Ernest. Encyklopedie sexuality. Praha : Victoria Publishing, 1994. ISBN 80-85605-17-1.
-
Čevela, R. a kol. Výchova ke zdraví pro zdravotnické školy. Praha: Grada, 2009.
-
Dunovský, Jiří. Sociální pediatrie : vybrané kapitoly. Vyd. 1. Praha : Grada, 1999. ISBN 80-7169-254-9.
-
Holub, Jiří. AIDS a my aneb Co je třeba vědět o AIDS. Praha : Grada, 1993. ISBN 80-7169-068-6.
-
Kracík, Jiří. Sexuální výchova postižené mládeže. Praha : Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-626-9.
-
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-774-4.
-
Leman, Kevin. Sourozenecké konstelace. Vyd. 1. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-152-5.
-
Machová, J. a kol. Základy sexuální výchovy. Praha : PedF UK, 1998.
-
Machová, Jitka; Hamanová, Jana. Reprodukční zdraví v dospívání. Vyd. 1. Jinočany : H & H, 2002. ISBN 80-86022-94-3.
-
Matějček, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Vyd. 3. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-494-X.
-
Smolíková, K.; Hejnová, R. Než se dítě zeptá. : program sexuální výchovy dětí předškolního věku. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-132-0.
-
Svobodová, Jarmila. Zdravá škola včera a dnes. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-53-2.
-
Šulová, Lenka. Jak učit výchovu k manželství a rodičovství?. Praha : Grada, 1995. ISBN 80-7169-218-2.
-
Trojan, Ondřej. O čápech, vránách a dětech. Vyd. 1. Praha : Grada, 1999. ISBN 80-7169-821-0.
-
Uzel, R. Antikoncepční kuchařka. Grada Praha, 1999.
-
Uzel, Radim. Mýty a pověry v sexu. 1. vyd. Praha : Práce, 1990. ISBN 80-208-0936-8.
-
Vaníčková, Eva. Násilí v rodině : Syndrom zneužívaného a zanedbávaného dítěte. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-008-4.
-
Vaníčková, Eva. Sexuální násilí na dětech : výskyt, podoby, diagnostika, terapie, prevence. Vyd. 1. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-286-6.
-
Zvěřina, J. Lékařská sexuologie. Praha, H+H, 1992.
|