|
Vyučující
|
-
Vančurová Maria, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Wellbeing v předškolním vzdělávání 2. Wellbeing a adaptabilita 3. Klima třídy; bioekologický model - klima třídy jako příležitost pro rozvoj kompetencí. 4. Základy krizové intervemce 5. Komunikace s dítětem v obtížné životní situaci 6. Rozvoj identity dítěte, problematika genderu, možnost rozvoje sebebojetí dítěte (heterogenní versus homogenní kolektiv) 7. Aktuální problémy současných dětí
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 13 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 30 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Má znalosti z oblasti pedagogické a vývojové psychologie. |
| Zná RVP PV a strategické vzdělávací dokumenty. |
| Orientuje se v modelech potřeb a zná možnosti jejich naplňování v rámci vzdělávacího procesu. |
| Má všeobecný přehled o aktuálním společenském dění, s důrazem na oblast vzdělávání. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Dokáže formulovat stanoviska k vybraným tématům předškolního vzdělávání. |
| Reflektuje své zkušenosti z pedagogické praxe. |
| Komparuje poznatky a možné přístupy v oblasti předškolního vzdělávání. |
| Využívá techniky efektivní komunikace. |
| Ovládá metody pedagogického diagnostikování. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Orientuje se v aktuálních výzvách předškolního vzdělávání. |
| Dokáže definovat pojem well-being a uvést příklady možnosti jeho podpory u dětí předškolního věku. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Navrhne vhodné didaktické přístupy ve vzdělávání dětí s ohledem na jejich individuální potřeby a zájmy. |
| Dokáže identifikovat dítě ohrožené stresem či traumatem a poskytnout mu první psychologickou pomoc. |
| Dokáže vybírat či navrhovat vzdělávací činnosti pro podporu pozitivního třídního klimatu. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Samostudium, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Samostudium, |
| Prezentace práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Samostudium, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Formativní hodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Průběžné hodnocení, |
| Formativní hodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Formativní hodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
ERIKSON, Erik H. Životní cyklus rozšířený a dokončený: devět věků člověka.. 2015. ISBN 978-80-262-0786-3.
-
FELCMANOVÁ, Alena a kol. Persona dolls: panenky s osobností: jak rozvíjet prosociální postoje dětí.. 2015. ISBN 978-80-87456-62-0.
-
Gillernová, I., Hermochová, S. Sociální dovednosti učitele. SPN Praha, 1990.
-
JOCHMANNOVÁ, Leona. Trauma u dětí: kategorie, projevy a specifika odborné péče. 2021. ISBN 978-80-271-2842-6.
-
Kopřiva, Pavel. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Bystřice pod Hostýnem : Spirála, 2012. ISBN 978-80-904030-0-0.
-
LINHARTOVÁ, Tereza a LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbora. Děti s odlišným mateřským jazykem v mateřských školách. 2018. ISBN 978-80-88171-18-8.
-
LUKÁŠOVÁ, HANA. Kvalita života dětí a didaktika.. Praha, 2010. ISBN 978-80-7367-784-8.
-
Matějček, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. Vyd. 3. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-853-8.
-
MORVAYOVÁ, P., MOREE, D. Od multikulturní výchovy k vhledu. 2009.
-
PLUMMER, Deborah. číme děti zvládat úzkost, obavy a stres: cvičení pro mladší školní věk. 2013. ISBN 9788026203773.
-
ROSENBERG, Marshall B. Nenásilná komunikace. 2016. ISBN 978-80-262-1079-5.
-
Shapiro, Lawrence E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Vydání čtvrté. 2014. ISBN 978-80-262-0651-4.
|