|
Vyučující
|
-
Vodička Pavel, Mgr. Ph.D.
-
Pospíšil Jan, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
Seznámení s TVP a ŠVP mateřské školy Seznámení se specifiky práce asistenta pedagoga Příprava, realizace a evaluace edukačního procesu v MŠ z pozice asistenta pedagoga Zpracování zkušeností do portfolia Reflexe dosažené úrovně profesních kompetencí
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Prezentace práce studentů, Klinická praxe pod dohledem, Samostatná práce studentů
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 78 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 5 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Základní zkušenost s prostředím mateřské školy (v rozsahu XPN) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Charakterizovat navštívená pracoviště (popíše věcné podmínky, životosprávu, psychosociální podmínky, organizaci, personální a pedagogické zajištění atd.) |
| Na základě zkušeností pobytu v mateřských školách zaujmout postoj k různým podobám edukačního procesu, svůj postoj dokázat vysvětlit a argumentovat |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Popsat principy práce v pedagogickém týmu třídy mateřské školy |
| Popsat specifika práce asistenta pedagoga |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Reflektovat vlastní úroveň kompetencí a vytvořit plán seberozvoje |
| Ve spolupráci s mentorem pracovat s potřebnou dokumentací dané školy |
| Ve spolupráci s mentorem naplánovat, realizovat a zhodnotit vzdělávací nabídku |
| Vytvářet a používat didaktické pomůcky |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Klinická praxe pod dohledem, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Diskuse, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Klinická praxe pod dohledem, |
| Demonstrace dovedností, |
| Diskuse, |
| Prezentace práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Klinická praxe pod dohledem, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Portfolio, |
| Sebehodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Průběžné hodnocení, |
| Sebehodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Kolokvium, |
|
Doporučená literatura
|
-
Hájková, Vanda. Asistent pedagoga - profese utvářená v dialogu. 1. vydání. 2018. ISBN 978-80-7603-009-1.
-
Koťátková, Soňa. Dítě a mateřská škola : co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozšiřené a aktualizované vydání. 2014. ISBN 978-80-247-4435-3.
-
Opravilová, Eva. Předškolní pedagogika. Vydání 1. 2016. ISBN 978-80-247-5107-8.
-
Svobodová, Eva. Vzdělávání v mateřské škole : školní a třídní vzdělávací program. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
-
TEPLÁ, Marta. Asistent pedagoga: jak efektivně zavést pozici asistenta pedagoga ve školách. Praha: Dashöfer, 2015. ISBN 978-80-87963-15-9.
|