|
Lecturer(s)
|
-
Vodička Pavel, Mgr. Ph.D.
-
Ogulcuklu Vladimíra, PaedDr. PhD.
|
|
Course content
|
Preparation, realization and evaluation of educational process in preschool, realization of integrated units according to particular SEP. Elaboration of experience into portfolio.
|
|
Learning activities and teaching methods
|
Students' portfolio, Clinical practice under supervision
- Individual project (40)
- 30 hours per semester
- Contact hours
- 4 hours per semester
- Practical training (number of hours)
- 120 hours per semester
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 10 hours per semester
|
| prerequisite |
|---|
| Knowledge |
|---|
| vysvětlit principy osobnostně orientovaného modelu předškolní výchovy |
| charakterizovat potřeby předškolního dítěte |
| popsat principy RVP PV |
| vysvětlit možnosti využití RVP PV při pedagogické práci |
| charakterizovat prvky vzdělávacího procesu (cíle, metody, formy, podmínky, obsah vzdělávání, prostředky) v kontextu specifik předškolního vzdělávání |
| charakterizovat proces tvorby a obsah TVP |
| vysvětlit principy plánování integrovaného bloku |
| charakterizovat principy efektivní komunikace |
| popsat možnosti rozvoje prosociálního chování dětí předškolního věku |
| realizovat základní administrativu, která je součástí práce učitelky na MŠ (zápis do třídní knihy, docházka) |
| Skills |
|---|
| analyzovat cíle, metody a formy předškolního vzdělávání |
| analyzovat podmínky předškolního vzdělávání |
| formulovat vzdělávací cíle |
| v diskusi věcně kriticky posuzovat průběh edukačního procesu, zdůvodnit postup své práce, rozlišit zdařilé i méně zdařilé momenty |
| pracovat s cíli RVP PV, využít je při plánování a evaluaci, konkretizovat je pro danou skupinu dětí |
| naplánovat vzdělávací nabídku ve formě integrovaného bloku |
| aplikovat prostředky hodnocení předškolního dítěte |
| používat principy a techniky efektivní komunikace v komunikaci s dětmi |
| learning outcomes |
|---|
| Knowledge |
|---|
| charakterizovat ŠVP dané školy |
| Skills |
|---|
| naplánovat vzdělávací nabídku formou integrovaného bloku dle ŠVP dané školy |
| realizovat vzdělávací nabídku s ohledem na naplnění principu integrace obsahu |
| uplatňovat multidisiplinární naukové znalosti i praktické dovednosti |
| ovládat základní didaktické postupy a nedirektivní prostředky pro získání pozornosti |
| užívat prostředky k utváření dobrého sociálního klimatu ve třídě |
| užívat škálu hodnotících prostředků pro předškolní věk |
| zvládat s dopomocí základní administrativu, která je součástí práce učitelky MŠ |
| stanovovat si osobní profesní cíle |
| odhalovat své silné a slabé stránky |
| plánovat konkrétní aktivity pro zlepšení vlastních kompetencí a hodnotit míru dosažení stanoveného cíle |
| odhalovat kritická místa v pedagogickém procesu a navrhovat možnosti jejich řešení |
| teaching methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Clinical practice under supervision |
| Students' portfolio |
| Textual studies |
| analýza videoukázek - využití metodiky 3A |
| Skills |
|---|
| Clinical practice under supervision |
| Skills demonstration |
| One-to-One tutorial |
| analýza videoukázek - využití metodiky 3A, analýza vlastní videonahrávky pedagogické činnosti - využití metodiky 3A. |
| assessment methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Portfolio |
| Self-evaluation |
| Skills |
|---|
| Portfolio |
| Self-evaluation |
| Seminar work |
| Skills demonstration during practicum |
| Continuous assessment |
| hospitace a následná odborná diskuse s didaktiky v průběhu praxe |
|
Recommended literature
|
-
Korthagen, F. A. J. Jak spojit praxi s teorií : didaktika realistického vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno : Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5.
-
Krejčová, Věra; Kargerová, Jana; Syslová, Zora. Individualizace v mateřské škole. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-262-0812-9.
-
MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 2018.
-
Smolíková, Kateřina. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. V Praze : Výzkumný ústav pedagogický, 2005. ISBN 80-87000-01-3.
-
Step by Step. Kompetentní učitel 21. století: Mezinárodní profesní rámec kvality ISSA. .
-
Svobodová, Eva; Vítečková, Miluše. Osobnost předškolního pedagoga : sebereflexe, sociální kompetence a jejich rozvíjení. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-262-1243-0.
-
SYSLOVÁ, Zora a Lucie ŠKARKOVÁ. Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. Brno. 2015.
-
Syslová, Zora; Burkovičová, Radmila; Kropáčková, Jana,; Šilhánová, Kateřina,; Štěpánková, Lucie. Didaktika mateřské školy. 1. vydání. 2019. ISBN 978-80-7598-276-6.
-
Syslová, Zora; Štěpánková, Lucie. Třídní projekty v mateřské škole. Vydání první. 2019. ISBN 978-80-262-1480-9.
-
Syslová, Zora. Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. I. vydání. 2017. ISBN 978-80-210-8475-9.
-
Škardová, Miroslava. Plánujeme spolu. Průvodce plánováním s respektem k potřebám každého dítěte v MŠ. .
-
Šmelová, Eva; Prášilová, Michaela. Didaktika předškolního vzdělávání. 2018. ISBN 978-80-262-1302-4.
|