Course: Pre-school Education Practice 1

» List of faculties » FPE » KPG
Course title Pre-school Education Practice 1
Course code KPG/XPS1
Organizational form of instruction Seminar
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 6
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements unspecified
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Hrdina Václav, Mgr. Ph.D.
  • Dědičová Lidmila, PaedDr. PhD.
Course content
Preparation, realization and evaluation of educational process in preschool, realization of integrated units according to particular SEP. Elaboration of experience into portfolio.

Learning activities and teaching methods
Students' portfolio, Clinical practice under supervision
  • Individual project (40) - 30 hours per semester
  • Contact hours - 4 hours per semester
  • Practical training (number of hours) - 120 hours per semester
  • Undergraduate study programme term essay (20-40) - 10 hours per semester
prerequisite
Knowledge
vysvětlit principy osobnostně orientovaného modelu předškolní výchovy
charakterizovat potřeby předškolního dítěte
popsat principy RVP PV
vysvětlit možnosti využití RVP PV při pedagogické práci
charakterizovat prvky vzdělávacího procesu (cíle, metody, formy, podmínky, obsah vzdělávání, prostředky) v kontextu specifik předškolního vzdělávání
charakterizovat proces tvorby a obsah TVP
vysvětlit principy plánování integrovaného bloku
charakterizovat principy efektivní komunikace
popsat možnosti rozvoje prosociálního chování dětí předškolního věku
realizovat základní administrativu, která je součástí práce učitelky na MŠ (zápis do třídní knihy, docházka)
Skills
analyzovat cíle, metody a formy předškolního vzdělávání
analyzovat podmínky předškolního vzdělávání
formulovat vzdělávací cíle
v diskusi věcně kriticky posuzovat průběh edukačního procesu, zdůvodnit postup své práce, rozlišit zdařilé i méně zdařilé momenty
pracovat s cíli RVP PV, využít je při plánování a evaluaci, konkretizovat je pro danou skupinu dětí
naplánovat vzdělávací nabídku ve formě integrovaného bloku
aplikovat prostředky hodnocení předškolního dítěte
používat principy a techniky efektivní komunikace v komunikaci s dětmi
learning outcomes
Knowledge
charakterizovat ŠVP dané školy
Skills
naplánovat vzdělávací nabídku formou integrovaného bloku dle ŠVP dané školy
realizovat vzdělávací nabídku s ohledem na naplnění principu integrace obsahu
uplatňovat multidisiplinární naukové znalosti i praktické dovednosti
ovládat základní didaktické postupy a nedirektivní prostředky pro získání pozornosti
užívat prostředky k utváření dobrého sociálního klimatu ve třídě
užívat škálu hodnotících prostředků pro předškolní věk
zvládat s dopomocí základní administrativu, která je součástí práce učitelky MŠ
stanovovat si osobní profesní cíle
odhalovat své silné a slabé stránky
plánovat konkrétní aktivity pro zlepšení vlastních kompetencí a hodnotit míru dosažení stanoveného cíle
odhalovat kritická místa v pedagogickém procesu a navrhovat možnosti jejich řešení
teaching methods
Knowledge
Clinical practice under supervision
Students' portfolio
Textual studies
analýza videoukázek - využití metodiky 3A
Skills
Clinical practice under supervision
Skills demonstration
One-to-One tutorial
analýza videoukázek - využití metodiky 3A, analýza vlastní videonahrávky pedagogické činnosti - využití metodiky 3A.
assessment methods
Knowledge
Portfolio
Self-evaluation
Skills
Portfolio
Self-evaluation
Seminar work
Skills demonstration during practicum
Continuous assessment
hospitace a následná odborná diskuse s didaktiky v průběhu praxe
Recommended literature
  • Korthagen, F. A. J. Jak spojit praxi s teorií : didaktika realistického vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno : Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5.
  • Krejčová, Věra; Kargerová, Jana; Syslová, Zora. Individualizace v mateřské škole. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-262-0812-9.
  • MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 2018.
  • Smolíková, Kateřina. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. V Praze : Výzkumný ústav pedagogický, 2005. ISBN 80-87000-01-3.
  • Step by Step. Kompetentní učitel 21. století: Mezinárodní profesní rámec kvality ISSA. .
  • Svobodová, Eva; Vítečková, Miluše. Osobnost předškolního pedagoga : sebereflexe, sociální kompetence a jejich rozvíjení. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-262-1243-0.
  • SYSLOVÁ, Zora a Lucie ŠKARKOVÁ. Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. Brno. 2015.
  • Syslová, Zora; Burkovičová, Radmila; Kropáčková, Jana,; Šilhánová, Kateřina,; Štěpánková, Lucie. Didaktika mateřské školy. 1. vydání. 2019. ISBN 978-80-7598-276-6.
  • Syslová, Zora; Štěpánková, Lucie. Třídní projekty v mateřské škole. Vydání první. 2019. ISBN 978-80-262-1480-9.
  • Syslová, Zora. Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. I. vydání. 2017. ISBN 978-80-210-8475-9.
  • Škardová, Miroslava. Plánujeme spolu. Průvodce plánováním s respektem k potřebám každého dítěte v MŠ. .
  • Šmelová, Eva; Prášilová, Michaela. Didaktika předškolního vzdělávání. 2018. ISBN 978-80-262-1302-4.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for Pre-school Teachers (19) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer