Předmět: Didaktika výživy

» Seznam fakult » FPE » KPS
Název předmětu Didaktika výživy
Kód předmětu KPS/DIVŽ
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Slabý Jiří, PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Hrbková Jana, Mgr.
  • Škopek Martina, Mgr.
Obsah předmětu
1.Motivace žáka k racionální výživě 2.Osobnostní predispozice učitele pro didaktiku výživy 3.Edukační proces ve výchově vzdělávání k racionální výživě 4.Rozdělení edukačních strategií ve výchově a vzdělávání k racionální výživě 5.Výkladové strategie v didaktice výživy 6.Demonstrační strategie v didaktice výživy 7.Komplexní metody ve výživě člověka 8.Implementace zákonů učení v didaktice výživy 9.Využití odborných časopisů a odborných publikací v didaktice výživy 10.Využití filmů v didaktice výživy 11.Osobnostní a sociální rozvoj v didaktice výživy 12.Evaluace výuky, shrnutí.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Diskuse, Seminární výuka, Samostudium literatury, Přednáška
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 40 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 20 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Popisuje teroretická východiska z oblasti obecné didaktiky a pedagogické psychologie.
Definuje základní pojmy z oblasti obecné didaktiky.
Charakterizuje strukturu pedagogického procesu.
Vysvětluje zásady racionální výživy.
Popisuje makronutrienty a mikronutrienty.
Odborné dovednosti
Implementuje teoretická východiska do koncepce pedagogického procesu.
Navrhuje koncepci pedagogického procesu na vybrané téma ze studovaného oboru.
Zhodnocuje navržený pedagogický proces (didaktickou analýzu učiva) podle stanovených kritérií.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Popíše osobností predispozice učitele v didaktice výživy.
Objasňuje teoretická východiska z oblasti obecné didaktiky a pedagogické psychologie ve vztahu ke koncepci tvorby didaktické analýzy na vybrané téma z výživy.
Definuje edukační strategie.
Charakterizuje edukační proces ve výchově a vzdělávání k racionální výživě.
Vyjmenováva informační zdroje a další didaktické prostředky pro realizaci optimální výuky v oblasti racionální výživy.
Odborné dovednosti
Navrhnuje možnosti motivace žáka ve vyučování.
Posuzuje vhodnost jednotlivých edukačních strategií ve výchově a vzdělávání k racionální výživě.
Implementuje vyučovací metody do edukačního procesu.
Využívá v edukačním procesu odborné publikace a časopisy.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Samostudium,
Diskuse,
Cvičení (praktické činnosti),
Odborné dovednosti
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Cvičení (praktické činnosti),
Obecné způsobilosti
Přednáška s diskusí,
Cvičení (praktické činnosti),
Přednáška s aktivizací studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Test,
Doporučená literatura
  • Fialová, Jana, 1972-. Stravovací návyky dětí a školní prostředí : implementace preventivních programů Světové zdravotnické organizace v České republice / Jana Fialová. Brno : Barrister & Principal, 2012, 2012. ISBN 978-80-87474-55-6.
  • Fraňková, Slávka, 1931-. Jídlo v životě dítěte a adolescenta : teorie, výzkum, praxe / Slávka Fraňková, Jan Pařízková, Eva Malichová. Praha : Karolinum, 2013, 2013. ISBN 978-80-246-2247-7.
  • Komárek, Lumír, 1938-. Zrcadlo výživy : metodická příručka : teoretická a didaktická část pro základní a střední školy / [autoři Komárek Lumír . et al.]. Liberec : Venkovský prostor, 2010, 2010. ISBN 978-80-903897-4-8.
  • Mužík, Vladislav, 1952-. Výživa a pohyb jako součást výchovy ke zdraví na základní škole : příručka pro učitele / Vladislav Mužík (ed.). Brno : Paido, 2007, 2007. ISBN 978-80-7315-156-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr