Lecturer(s)
|
-
Havlová Dana, Mgr.
-
Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
-
Beláňová Eva, Mgr.
|
Course content
|
1. Contemporary theories of education from the perspective of the educational process of health education 2. The types of learning from the perspective of the educational process of health education 3. Psychodidactic concept in the educational proces of the first aid 4. Motivation pupil in the process of educational first aid process 5. Teaching strategies in the educational proces - first aid 6. Evaluation strategies of the educational process of first aid 7. Comparative-historical analysis of curricular documents with regard to the education and training of first aid process 8. The possibilities of application of integrated instruction in first aid education with regard to this interdisciplinary field 9. Specifics psychodidaktiky and constructivism in educational process first aid 10. Between subject relations in teaching of first aid 11. Design and cooperative education and its possibilities in the educational proces of the first aid 12. Comparison of foreign models for teaching first aid 13. Summary and evaluation of teaching
|
Learning activities and teaching methods
|
Interactive lecture, Lecture supplemented with a discussion, Lecture with a video analysis, Self-study of literature, Lecture, Lecture with visual aids
- Contact hours
- 24 hours per semester
- Graduate study programme term essay (40-50)
- 40 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 60 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Professional orientation in basic first aid and health education didactics. |
learning outcomes |
---|
- popsat teorie a druhy učení využitelné v edukaci první pomoci |
- charakterizovat výukové strategie v první pomoci |
Skills |
---|
- zhodnotit jednotlivé teorie ve vzdělávání a výukové strategie; aplikuje soudobé teorie vzdělávání a výukové strategie do edukačního procesu první pomoci |
- navrhnout evaluační postup pro evaluaci edukačního procesu první pomoci |
Competences |
---|
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture |
Lecture with visual aids |
Lecture with a video analysis |
Lecture supplemented with a discussion |
Interactive lecture |
Self-study of literature |
assessment methods |
---|
Combined exam |
Skills demonstration during practicum |
Seminar work |
Skills |
---|
Practical exam |
Competences |
---|
Written exam |
Recommended literature
|
-
BYDŽOVSkÝ, J. První pomoc : příručka pro pedagogy základních a mateřských škol. Svotavy, 2012. ISBN 978-80-260-3131-4.
-
FRANĚK, O., TRČKOVÁ, P. První pomoc pro školy. Praha, 2014. ISBN 978-80-260-7346-8.
-
Franěk, Ondřej; Sukupová, Petra. První pomoc nejsou žádné čáry, ale dokáže zázraky. [Česko] : O. Franěk, 2010. ISBN 978-80-254-5911-9.
-
Hrušková, Martina; Gutvirth, Jaroslav. První pomoc (nejen) pro školní praxi. Vyd. 1. České Budějovice : Jihočeská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7394-237-3.
-
Kubíková, Zdeňka; Zuchová, Barbora. První pomoc a jak ji učit. 2., upr. vyd. Brno : Masarykova univerzita, Fakulta sportovních studií, 2009. ISBN 978-80-210-4823-2.
-
TOMANOVÁ, J. , KOPECKÝ M. Úrazy a první pomoc u dětí. Olomouc, 2013. ISBN 978-80-244-3506-0.
-
TOMANOVÁ, J. , KOPECKÝ M. Vybrané kapitoly z první pomoci. Olomouc, 2014. ISBN 978-80-244-4036-1.
-
TRČKOVÁ, P. et al. Metodická příručka pro výuku první pomoci na 1. stupni základních škol. Olomouc, 2014.
-
TRČKOVÁ, P. et al. Metodická příručka pro výuku první pomoci na 2. stupni základních škol a středních školách. Olomouc, 2014.
-
TRČKOVÁ, P. et al. Metodická příručka pro výuky první pomoci na středních školách včetně víceletých gymnázií. Olomouc, 2014. ISBN 978-80-260-8223-1.
|