Vyučující
|
-
Michal Tomáš, PhDr. Ph.D.
-
Bandžáková Kateřina, PhDr.
-
Benešová Kateřina, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Význam dovedností efektivního jednání. 2. Sociální percepce. 3. - 4. Cvičení v neverbální komunikaci. 5. Raport, zrcadlení a vedení. 6. Proces verbální komunikace. 7. Prezentační dovednosti. 8. - 9. Teorie a praxe transakční analýzy a asertivity. 10. - 11. Praktický nácvik technik. 12. - 13. Analýza videozáznamu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Diskuse, Demonstrace dovedností, Cvičení
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znalosti z psychologie osobnosti a sociální psychologie |
Výsledky učení |
---|
student/ka analyzuje proces komunikace, vysvětlí příčiny komunikačních chyb. |
Odborné dovednosti |
---|
student/ka vystoupí s projevem před skupinou, provede reflexi vlastního výstupu, aplikuje techniky asertivní komunikace, analyzuje a funkčně řeší konfliktní komunikační situace a samostatně připraví modelové situace využitelné pro trénink ostatních účastníků výcviku |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Sebehodnocení, |
Kolokvium, |
Doporučená literatura
|
-
Caponni, Věra; Novák, Tomáš. Asertivně do života. Praha : Grada, 1994. ISBN 80-7169-082-1.
-
Harvey, Christine. Jak vystupovat na veřejnosti a získávat důvěru posluchačů. 1. vydání. Praha : Management Press, 1994. ISBN 80-85603-69-1.
-
Humphrey, Neil. Social and emotional learning: a critical appraisal. Los Angeles: SAGE, 2013. ISBN 978-1-4462-5695-4.
-
HUTCHINGS, Jayne COMINS a Judy OFFILER. The Social Skills Handbook Practical Activities for Social Communication. Speechmark Publishing, 1997. ISBN 9780863883682.
-
Janoušek, Jaromír. Verbální komunikace a lidská psychika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1594-0.
-
Křivohlavý,J. Tajemství úspěšného jednání. Grada Praha, 1995.
-
Lewis, David. Tajná řeč těla. Praha : Victoria Publ. a East Publ., 1998. ISBN 80-85605-49-X.
-
Málková, Jitka. Mluvený projev učitele ve výukové komunikaci. Vyd. 1. V Plzni : Západočeská univerzita, 2013. ISBN 978-80-261-0283-0.
-
Mareš, Jiří. Komunikace ve škole. Brno : Masarykova univerzita, Centrum pro další vzdělávání učitelů, 1995. ISBN 80-210-1070-3.
-
SHIRAEV, Eric a David A. LEVY. Cross-cultural psychology: critical thinking and contemporary applications. New York, 2017. ISBN 978-1-138-66838-6.
-
Sklenářová, Nikola. Interakce a komunikace učitele v edukačním procesu. Ostrava, 2013. ISBN 978-80-7464-391-0.
-
Vališová, Alena. Asertivita v prostředí rodiny a školy. Praha: ISV, 2002. ISBN 80-86642-03-8.
-
Vybíral, Zbyněk. Psychologie komunikace. Vyd. 2. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-387-1.
|