Vyučující
|
-
Folková Viktorie, doc. PhDr. CSc.
-
Bílková Renata, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Pojem krize, typologie krizí. 2. Krizová intervence a její formy a etapy. Postupy krizové intervence (dále jen KI). 3. Osobnostní charakteristika pracovníka krizové intervence. Právní a etické aspekty KI. 4. Ztráta jako krize a krize jako ztráta. 5. KI při funkcionální ztrátě a její řešení v ošetřovatelské praxi. 6. KI při vztahové ztrátě smrt blízkého člověka, krizová intervence u pozůstalých v ošetřovatelském procesu 7. KI při intrapsychické ztrátě (okolnosti diagnózy, reakce rodiny na diagnózu), pomoc rodině, zásady krizové intervence v ošetřovatelské praxi 8. KI u rolové ztráty odchod do důchodu, ztráta rodinných rolí, nezaměstnanost a jejich řešení ve zdravotnických i sociálních zařízeních 9. KI u domácí násilí (násilí na dětech, na ženách a na seniorech) a jeho řešení z hlediska ošetřovatelské praxe 10. KI u suicidálního jednání, pomoc pozůstalým, role všeobecné sestry Obsah seminářů: Rozbor kazuistiky z praxe a nácvik komunikačních dovedností při úmrtí pacienta Rozbor kazuistiky z praxe a nácvik komunikačních dovedností při postižení Rozbor kazuistiky z praxe a nácvik komunikačních dovedností při rolové ztrátě Rozbor kazuistiky z praxe a nácvik komunikačních dovedností při násilí u pacienta Rozbor kazuistiky z praxe a nácvik komunikačních dovedností při sebevražedném jednání
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury
- Projekt individuální [40]
- 22 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
základní poznatky z obecné, sociální, vývojové psychologie a psychologie osobnosti |
Výsledky učení |
---|
studenti jsou schopni rozpoznat krizovou situaci, empaticky chápat chování pacientů, jsou schopni volit nepatologizující, konstruktivní formy krizové intervence - Studenti jsou schopni používat základů krizové intervence při intrapsychické ztrátě dítě s postižením - Studenti jsou schopni používat základů krizové intervenci při vztahové ztrátě smrt blízkého člověka, u pozůstalých - Studenti jsou schopni používat základů krizové intervence při rolové ztrátě odchod do důchodu, ztráta rodinných rolí, systémová ztráta, nezaměstnanost - Studenti jsou schopni používat základů krizové intervence při násilí domácí násilí, sexuální násilí, syndrom CAN - Studenti jsou schopni používat základů krizové intervence v případě suicidálního jednání |
Vyučovací metody |
---|
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Hodnotící metody |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Andršová, Alena. Psychologie a komunikace pro záchranáře : v praxi. 1. vyd. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4119-2.
-
Špatenková, Naděžda. Krizová intervence pro praxi. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2624-3.
-
VODÁČKOVÁ, D. Krizová intervence. 1. vyd. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-696-9.
-
Vodáčková, Daniela. Krizová intervence. 2. vyd. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-342-0.
|