Vyučující
|
-
Fikar Ondřej, MUDr.
-
Nováková Ivana, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Neurofyziologie, její předmět. Vztahy k ostatním oborům. Základní vlastnosti nervové tkáně, cytoplazmatických membrán a nervových buněk. Druhy a složení nervové tkáně. 2. Vedení vzruchu. Děje na synapsích, druhy synapsí a jejich význam. Receptory. 3. Somestetický systém, jeho funkce a význam. 4. Senzorické analyzátory. Jejich rozdělení a funkce. Zrakový systém. Periferní, zraková dráha, zrakový analyzátor. 5. Sluchový a vestibulární systém, sluchová dráha. 6. Chuťový systém. Čichový systém. 7. Motorický systém, jeho anatomické reprezentace a funkce. Pyramidová dráha a extrapyramidový systém. 8. Charakteristiky sympatického a parasympatického vegetativního nervového systému. Jejich řízení a funkce. Morfologická a funkční charakteristika efektorů a periferního nervového vegetativního systému. 9. Organizace a funkční význam retikulárního systému. Rytmická aktivita nervového systému. Spánek a bdění. 10. Limbický systém a jeho funkce. 11. Krátkodobá a dlouhodobá paměť. 12. Vrozené a získané asociační schopnosti CNS. 13. Vyšší nervová činnost a její korové reprezentace. Integrace mozkových funkcí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Individuální konzultace, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 50 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
základní znalosti z biologie, chemie a biochemie v rozsahu SŠ, anatomie CNS |
Výsledky učení |
---|
student/ka je schopen: popsat a zhodnotit jednotlivé struktury CNS, vysvětlit jejich základní funkce a jejich aplikační možnosti, analyzovat možnosti a integrace jednolivých funkcí, analyzovat jejich uplatnění ve vyšší nervové činnosti a v jednotlivých psychologických kvalitách |
Vyučovací metody |
---|
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Hodnotící metody |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
HOWARD, P. J. Příručka pro uživatele mozku. Praha: Portál, 1998..
-
Howard, Pierce J. Příručka pro uživatele mozku : praktické informace a návody pro každodenní život. 2. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-307-2.
-
Kulišťák, Petr. Neuropsychologie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-554-7.
|