Lecturer(s)
|
-
Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
-
Cifrová Iveta, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
1. Introduction into general psychology. Research, research methods. 2. Cognitive processes - perception. Imagination processes 3. Memory, strategy of memory, attention. Thinking, types of thinking. 4. Thought operations. Thinking as problem solving 5. Development of metacognition. Development of creative thinking 6. Emotion, typ of emotion, Properties of emotions 7. Motivation, Theory of motivation 8. Developmental psychology - basic concepts. The process of learning and maturing 9. Determination of human development - psychological theory. The patterns of psychological development. 10. Periodization of development - childhood, adulthood, old age 11. Periodization of J. Piaget, development of thinking. Periodization of S. Freud, development of drawing, diagnostic use. 12. Integration period (physical, psychological and social characteristics. Culmination period (physical, psychological and social characteristics). 13. Involution period (physical, psychological and social characteristics). Development of moral thinking. 14. Development of self-concept. Development of education, self-education. Summary, discussion 15. Evaluation of Developmental psychology topics.
|
Learning activities and teaching methods
|
Interactive lecture, One-to-One tutorial, Individual study, Students' self-study, Self-study of literature, Textual studies, Lecture with visual aids
- Contact hours
- 30 hours per semester
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 20 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 30 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
No specific assumptions. |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
vysvětlit fungování jednotlivých kognitivních procesů, |
definovat psychické procesy, stavy, a vlastnosti, |
vymezit jednotlivé vývojové periody, |
objasnit potřeby a zvláštnosti chování a prožívání jedinců vzhledem k věku. |
Skills |
---|
užívat základní odborné terminologie z oblasti obecné a vývojové psychologie. |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
Interactive lecture |
Lecture |
Self-study of literature |
One-to-One tutorial |
Skills |
---|
Textual studies |
Individual study |
One-to-One tutorial |
Students' portfolio |
Self-study of literature |
Discussion |
Competences |
---|
Discussion |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Combined exam |
Skills |
---|
Individual presentation at a seminar |
Competences |
---|
Continuous assessment |
Recommended literature
|
-
Blatný, Marek. Psychologie celoživotního vývoje. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-246-3462-3.
-
Kučera, Dalibor. Moderní psychologie : hlavní obory a témata současné psychologické vědy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4621-0.
-
Langmeier, Josef; Krejčířová, Dana; Langmeier, Miloš. Vývojová psychologie : s úvodem do vývojové neurofyziologie. 2. vyd. Praha : H & H, 2002. ISBN 80-7319-016-8.
-
Novotná, Lenka; Hříchová, Miloslava; Miňhová, Jana. Vývojová psychologie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-281-0.
-
Plháková, Alena. Učebnice obecné psychologie. Praha : Academia, 2004. ISBN 80-200-1086-6.
-
Říčan, Pavel. Cesta životem : přepracované vydání. 3. vydání. 2014. ISBN 978-80-262-0772-6.
-
Thorová, Kateřina. Vývojová psychologie : proměny lidské psychiky od početí po smrt. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
-
Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie : dětství, dospělost, stáří. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
-
Vygotskij, Lev Semenovič. Psychologie myšlení a řeči. 2017. ISBN 978-80-262-1258-4.
|