Předmět: Psychopatol. a psychodiag. pro učitele

» Seznam fakult » FPE » KPS
Název předmětu Psychopatol. a psychodiag. pro učitele
Kód předmětu KPS/PADIU
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Folková Viktorie, doc. PhDr. CSc.
  • Šrajbová Ben, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Duševní poruchy a jejich příčiny, klasifikace psychických poruch. 2. Klasifikace psychodiagnostických metod, specifika klinických a testových metod. 3. Diagnostika poruch kognitivních procesů. 4. Diagnostika motivačních a konativních procesů. 5. Diagnostika poruch osobnosti, disharmonický vývoj osobnosti. 6. Diagnostika neurotických poruch, specifičnost dětských neuróz. 7. Diagnostika afektivních poruch a jejich projevů u dětí a pubescentů. 8. Diagnostika schizofrenie a poruch s bludy, klinický obraz schizofrenie u dětí a pubescentů. 9. Diagnostika organicky podmíněných duševních poruch včetně symptomatických. 10. Diagnostika mentální retardace. 11. Speciální problémy dětské psychopatologie a psychodiagnostické činnosti u dětí. 12. Diagnostika sociálních dovedností žáka. 13. Rodinná diagnostika.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Prezentace práce studentů, Studium metodou řešení problémů, Seminář
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Projekt týmový [20-60 / počet studentů] - 15 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 5 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
znalost pojmového aparátu z obecné, vývojové a sociální psychologie
Výsledky učení
student/ka popíše symptomy poruch jednotlivých psychických funkcí a poruch osobnosti, navrhne nestandardizovanou testovou baterii k diagnostice poruch psychických funkcí, poruch osobnosti a aspektů sociálního zdraví pro jedince školního věku. Sestaví dotazník s obsahově validními položkami a analyzuje spontánní projev dítěte školního věku
Vyučovací metody
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Test,
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Adams, Susan. Testy rodinné soudržnosti. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-501-6.
  • Belányiová, Věra. Problematika mentální retardace. Plzeň : Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta, 2002.
  • Češková, Eva; Svoboda, Mojmír,; Kučerová, Hana. Psychopatologie a psychiatrie : pro psychology a speciální pedagogy. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-154-9.
  • Kohoutek, Rudolf. Patopsychologie a psychopatologie pro pedagogy. Brno : Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4434-0.
  • Křováčková, Blanka. Diagnostika ? učitel ? žák. Hradec králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-498-4.
  • MIŇHOVÁ, J., NOVOTNÁ, L. Psychopatologie pro učitele. Plzeň: ZČU, 2000. ISBN 80-7082-594-4.
  • Munden, Alison; Arcelus, Jon. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-625-X.
  • Orel, Miroslav. Psychopatologie. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3737-9.
  • Svoboda, Mojmír; Krejčířová, Dana; Vágnerová, Marie. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-545-8.
  • Šnýdrová, Ivana. Psychodiagnostika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2165-1.
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr