Vyučující
|
-
Folková Viktorie, doc. PhDr. CSc.
-
Šrajbová Ben, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Duševní poruchy a jejich příčiny, klasifikace psychických poruch. 2. Klasifikace psychodiagnostických metod, specifika klinických a testových metod. 3. Diagnostika poruch kognitivních procesů. 4. Diagnostika motivačních a konativních procesů. 5. Diagnostika poruch osobnosti, disharmonický vývoj osobnosti. 6. Diagnostika neurotických poruch, specifičnost dětských neuróz. 7. Diagnostika afektivních poruch a jejich projevů u dětí a pubescentů. 8. Diagnostika schizofrenie a poruch s bludy, klinický obraz schizofrenie u dětí a pubescentů. 9. Diagnostika organicky podmíněných duševních poruch včetně symptomatických. 10. Diagnostika mentální retardace. 11. Speciální problémy dětské psychopatologie a psychodiagnostické činnosti u dětí. 12. Diagnostika sociálních dovedností žáka. 13. Rodinná diagnostika.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Prezentace práce studentů, Studium metodou řešení problémů, Seminář
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
- 15 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znalost pojmového aparátu z obecné, vývojové a sociální psychologie |
Výsledky učení |
---|
student/ka popíše symptomy poruch jednotlivých psychických funkcí a poruch osobnosti, navrhne nestandardizovanou testovou baterii k diagnostice poruch psychických funkcí, poruch osobnosti a aspektů sociálního zdraví pro jedince školního věku. Sestaví dotazník s obsahově validními položkami a analyzuje spontánní projev dítěte školního věku |
Vyučovací metody |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Test, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Adams, Susan. Testy rodinné soudržnosti. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-501-6.
-
Belányiová, Věra. Problematika mentální retardace. Plzeň : Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta, 2002.
-
Češková, Eva; Svoboda, Mojmír,; Kučerová, Hana. Psychopatologie a psychiatrie : pro psychology a speciální pedagogy. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-154-9.
-
Kohoutek, Rudolf. Patopsychologie a psychopatologie pro pedagogy. Brno : Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4434-0.
-
Křováčková, Blanka. Diagnostika ? učitel ? žák. Hradec králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-498-4.
-
MIŇHOVÁ, J., NOVOTNÁ, L. Psychopatologie pro učitele. Plzeň: ZČU, 2000. ISBN 80-7082-594-4.
-
Munden, Alison; Arcelus, Jon. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-625-X.
-
Orel, Miroslav. Psychopatologie. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3737-9.
-
Svoboda, Mojmír; Krejčířová, Dana; Vágnerová, Marie. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-545-8.
-
Šnýdrová, Ivana. Psychodiagnostika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2165-1.
-
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.
|