Lecturer(s)
|
-
Beňová Jarmila, Mgr. Ph.D.
-
Kovářová Zdenka, PhDr.
-
Rousová Ilona, PhDr.
|
Course content
|
1. Subject of pedagogic psychology and its meaning. Position of pedagogic psychology in the system of psychologic sciences. 2. Methods of pedagogic psychology. 3. Psychology of teaching. 4. Teaching in context of a school. 5. Types of teaching. 6. Rules of teaching. Motivational agents in teaching and education. 7. Conditions of teaching. Fatigue and its overcoming. 8. Psychohygienic aspects of pedagogic process. 9. Demanding life situations and techniques of coping with them. Stress, its causes, symptoms and consequences. Stress management. 10. Personality of a teacher. Pedagogic interaction and communication.
|
Learning activities and teaching methods
|
Students' portfolio, Seminar classes, Individual study, Students' self-study, Self-study of literature, Lecture
- Contact hours
- 20 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 30 hours per semester
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 15 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
- správně užívat psychologickou terminologii. |
Skills |
---|
- aplikuje teoretické pojmy v praxi, |
- vytvořit referát a vystupovat před skupinou. |
Competences |
---|
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
- popsat základní metodologické postupy v oblasti diagnostiky osobnosti žáka, |
- vysvětlit jednotlivé druhy učení, zákony a podmínky učení, |
- objasnit zákonitosti motivace žáků, definovat příčiny neprospěchu, |
- vysvětlit základní požadavky na osobnost pedagoga v souvislosti s výkonem jeho role a zhodnotit své předpoklady a možnosti pro výkon učitelské role |
- rozlišit metody autodiagnostiky. |
Skills |
---|
- aplikovat získané znalosti v pedagogické praxi, |
- posoudit rozvoj výkonové motivace dětí a navrhnout postupy pro její rozvíjení, |
- identifikovat příčiny neprospěchu a sestavit postup pro nápravu, |
- využívat v praxi metody autodiagnostiky. |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
Seminar classes |
Self-study of literature |
Skills |
---|
Discussion |
Seminar |
Competences |
---|
Individual study |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Oral exam |
Test |
Skills |
---|
Individual presentation at a seminar |
Competences |
---|
Seminar work |
Recommended literature
|
-
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
-
HOLEČEK, V., MIŇHOVÁ, J., PRUNNER, P. Psychologie pro právníky. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-50-3.
-
Prunner, Pavel. Vybrané kapitoly z pedagogické psychologie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2003. ISBN 80-7082-979-6.
|