Course: Projects output for training of health education

» List of faculties » FPE » KPS
Course title Projects output for training of health education
Course code KPS/PKV
Organizational form of instruction Lecture + Seminar
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Krpálková Jaroslava, PhDr. Ph.D.
Course content
1. Subject of health education, specificity of project and cooperative teaching. 2. History and characteristics of project and cooperative teaching. 3. Didactic analysis of project and cooperative teaching; the topic selection; the formulation of aims; the characteristics of methods and organizational forms with the inclusion of various assessment forms. 4.-5. Didactic analysis of project and cooperative teaching; didactic aspects and possibilities of the use of activating methods and forms in project and cooperative teaching. 6. Project and cooperative teaching, and problem solving learning. 7. Specificity of teachers' and pupils' work in planning and realization of project and cooperative teaching. 8. Evaluation of conditions of implementation of project and cooperative teaching in practice. 9. Analysis of inter-subject relations of particular topics within the Health education. 10. Vocational competence of a teacher in relation to project and cooperative teaching. 11. Planning and organizing the team and individual projects of Health Education in the field of free time activities. 12. Possibilities of use of grants for projects for Education for Healthy Life Style (analysis of grant information; grant application policy).

Learning activities and teaching methods
Lecture supplemented with a discussion, Cooperative instruction, Students' portfolio, Task-based study method, Individual study, Seminar
  • Contact hours - 39 hours per semester
  • Presentation preparation (report) (1-10) - 10 hours per semester
  • Graduate study programme term essay (40-50) - 30 hours per semester
  • Preparation for comprehensive test (10-40) - 10 hours per semester
prerequisite
Knowledge
Definovat základní pojmy z obecné didaktiky.
Popsat pedagogický proces.
Objasnit jednotlvé složky pedagogického procesu.
Skills
Navrhnout pedagogický proces na vybrané téma v rámci studované aprobace.
Zhodnotit efektivitu navrženého pedagogického procesu podle principů efektivního učení.
Competences
N/A
N/A
learning outcomes
Knowledge
Popsat obecné didaktické principy.
Uvést znaky kooperativní a projektové výuky.
Charakterizovat postupy v projektové a kooperativní výuce.
Vysvětlit význam projektové a kooperativní výuky ve studované aprobaci.
Skills
Aplikovat poznatky předmětu při samostatném zpracování tématu.
Realizovat didaktickou analýzu učiva.
Vytvořit potřebné didaktické pomůcky pro kooperativní a projektovou výuku.
Competences
N/A
N/A
N/A
teaching methods
Knowledge
Lecture supplemented with a discussion
Seminar
Task-based study method
Cooperative instruction
Individual study
Students' portfolio
Skills
Lecture supplemented with a discussion
Seminar classes
Task-based study method
Individual study
Students' portfolio
Competences
Lecture supplemented with a discussion
Seminar
Task-based study method
Individual study
Students' portfolio
assessment methods
Knowledge
Seminar work
Group presentation at a seminar
Skills
Seminar work
Group presentation at a seminar
Competences
Seminar work
Group presentation at a seminar
Recommended literature
  • BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení : východiska, metody, cvičení a hry. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6.
  • ČÁBALOVÁ, D. Pedagogika pro učitele - modul B.. Plzeň, 2007.
  • HORKÁ, H. Výchova pro 21. století : koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-85-0.
  • KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení a vyučování.. Praha, 2008.
  • KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3.
  • LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. Tvořivé vyučování. Vyd. 1. Praha : Grada, 2003. ISBN 80-247-0374-2.
  • Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
  • Průcha, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-977-1.
  • Průcha, Jan. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4.
  • Průcha, Jan. Pedagogická evaluace : hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Brno : Masarykova univerzita, 1996. ISBN 80-210-1333-8.
  • VALENTA, J. Projektová metoda ve škole a za školou.. Praha, 1993.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester