Lecturer(s)
|
-
Krpálková Jaroslava, PhDr. Ph.D.
|
Course content
|
1. Subject of health education, specificity of project and cooperative teaching. 2. History and characteristics of project and cooperative teaching. 3. Didactic analysis of project and cooperative teaching; the topic selection; the formulation of aims; the characteristics of methods and organizational forms with the inclusion of various assessment forms. 4.-5. Didactic analysis of project and cooperative teaching; didactic aspects and possibilities of the use of activating methods and forms in project and cooperative teaching. 6. Project and cooperative teaching, and problem solving learning. 7. Specificity of teachers' and pupils' work in planning and realization of project and cooperative teaching. 8. Evaluation of conditions of implementation of project and cooperative teaching in practice. 9. Analysis of inter-subject relations of particular topics within the Health education. 10. Vocational competence of a teacher in relation to project and cooperative teaching. 11. Planning and organizing the team and individual projects of Health Education in the field of free time activities. 12. Possibilities of use of grants for projects for Education for Healthy Life Style (analysis of grant information; grant application policy).
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture supplemented with a discussion, Cooperative instruction, Students' portfolio, Task-based study method, Individual study, Seminar
- Contact hours
- 39 hours per semester
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 10 hours per semester
- Graduate study programme term essay (40-50)
- 30 hours per semester
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 10 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Definovat základní pojmy z obecné didaktiky. |
Popsat pedagogický proces. |
Objasnit jednotlvé složky pedagogického procesu. |
Skills |
---|
Navrhnout pedagogický proces na vybrané téma v rámci studované aprobace. |
Zhodnotit efektivitu navrženého pedagogického procesu podle principů efektivního učení. |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
Popsat obecné didaktické principy. |
Uvést znaky kooperativní a projektové výuky. |
Charakterizovat postupy v projektové a kooperativní výuce. |
Vysvětlit význam projektové a kooperativní výuky ve studované aprobaci. |
Skills |
---|
Aplikovat poznatky předmětu při samostatném zpracování tématu. |
Realizovat didaktickou analýzu učiva. |
Vytvořit potřebné didaktické pomůcky pro kooperativní a projektovou výuku. |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
Seminar |
Task-based study method |
Cooperative instruction |
Individual study |
Students' portfolio |
Skills |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
Seminar classes |
Task-based study method |
Individual study |
Students' portfolio |
Competences |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
Seminar |
Task-based study method |
Individual study |
Students' portfolio |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Seminar work |
Group presentation at a seminar |
Skills |
---|
Seminar work |
Group presentation at a seminar |
Competences |
---|
Seminar work |
Group presentation at a seminar |
Recommended literature
|
-
BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení : východiska, metody, cvičení a hry. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6.
-
ČÁBALOVÁ, D. Pedagogika pro učitele - modul B.. Plzeň, 2007.
-
HORKÁ, H. Výchova pro 21. století : koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-85-0.
-
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení a vyučování.. Praha, 2008.
-
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3.
-
LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. Tvořivé vyučování. Vyd. 1. Praha : Grada, 2003. ISBN 80-247-0374-2.
-
Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
-
Průcha, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-977-1.
-
Průcha, Jan. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4.
-
Průcha, Jan. Pedagogická evaluace : hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Brno : Masarykova univerzita, 1996. ISBN 80-210-1333-8.
-
VALENTA, J. Projektová metoda ve škole a za školou.. Praha, 1993.
|