Vyučující
|
-
Benešová Kateřina, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
-
Šrajbová Ben, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Vymezení pedagogicko-psychologické diagnostické činnosti. 2. Charakteristika diagnosticko-intervenčních kompetencí učitele. 3. Legislativní a etické aspekty diagnostické činnosti. 4. Možnosti poznávání osobnosti žáka učitelem. 5. Longitudinální a průřezové metody (přednosti a nedostatky). 6. Klinické metody a testové metody (přednosti a nedostatky) 7. Využití pozorování, rozhovoru a anamnestických údajů v učitelské praxi. 8. Třídění testových metod (subjektivní, objektivní, projektivní). 9. Zásady kontstrukce systematického pozorování. 10. Řízení zjišťovacího rozhovoru. 11. Obsahová analýza spontánních výtvorů žáků. 12. Specifika diagnostiky dětí a dospívajících. 13. Praktické ukázky diagnostických nástrojů pro žáky základních a středních škol.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Kooperativní výuka, Studium metodou řešení problémů, Samostudium studentů, Seminář
- Kontaktní výuka
- 13 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 5 hodin za semestr
- Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
- 15 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znalost základní terminologie z obecné, vývojové a sociální psychologie |
Výsledky učení |
---|
vymezit význam ped. psych. diagnostiky charakterizovat diagnosticko-intervenční kompetence učitele popsat specifika školní diagnostiky dětí a dospívajících |
Odborné dovednosti |
---|
vhodně používá diagnostické nástroje vede diagnostický rozhovor s odborným vhledem analyzuje spontánní výtvory žáků |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Skupinová prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Praktická zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Cognet, Georges. Dětská kresba jako diagnostický nástroj. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0499-2.
-
Hrabal, Vladimír; Hrabal, Vladimír. Diagnostika : pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0319-5.
-
Humphrey, N. Social and emotional learning.
-
JANOŠOVÁ, P.KOLEROVÁ, L. Psychologie školní šikany,. 2016. ISBN 9788024729923.
-
Říčan, Pavel; Krejčířová, Dana. Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1049-8.
-
SLAVÍK,J. Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody pro praxi. Praha, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
-
Stehlíková, M. Život s vysokou inteligencí ? Průvodce pro nadané dospělé a nadané děti. Praha: Grada, 2016.
-
Svoboda, Mojmír; Krejčířová, Dana; Vágnerová, Marie. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-545-8.
-
Zelinková, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.
|