Předmět: Pedagogicko-psychologická diagnostika

» Seznam fakult » FPE » KPS
Název předmětu Pedagogicko-psychologická diagnostika
Kód předmětu KPS/PPD
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Benešová Kateřina, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
  • Šrajbová Ben, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Vymezení pedagogicko-psychologické diagnostické činnosti. 2. Charakteristika diagnosticko-intervenčních kompetencí učitele. 3. Legislativní a etické aspekty diagnostické činnosti. 4. Možnosti poznávání osobnosti žáka učitelem. 5. Longitudinální a průřezové metody (přednosti a nedostatky). 6. Klinické metody a testové metody (přednosti a nedostatky) 7. Využití pozorování, rozhovoru a anamnestických údajů v učitelské praxi. 8. Třídění testových metod (subjektivní, objektivní, projektivní). 9. Zásady kontstrukce systematického pozorování. 10. Řízení zjišťovacího rozhovoru. 11. Obsahová analýza spontánních výtvorů žáků. 12. Specifika diagnostiky dětí a dospívajících. 13. Praktické ukázky diagnostických nástrojů pro žáky základních a středních škol.

Studijní aktivity a metody výuky
Kooperativní výuka, Studium metodou řešení problémů, Samostudium studentů, Seminář
  • Kontaktní výuka - 13 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 5 hodin za semestr
  • Projekt týmový [20-60 / počet studentů] - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
znalost základní terminologie z obecné, vývojové a sociální psychologie
Výsledky učení
vymezit význam ped. psych. diagnostiky charakterizovat diagnosticko-intervenční kompetence učitele popsat specifika školní diagnostiky dětí a dospívajících
Odborné dovednosti
vhodně používá diagnostické nástroje vede diagnostický rozhovor s odborným vhledem analyzuje spontánní výtvory žáků
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Skupinová výuka,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Skupinová prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Obecné způsobilosti
Praktická zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Cognet, Georges. Dětská kresba jako diagnostický nástroj. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0499-2.
  • Hrabal, Vladimír; Hrabal, Vladimír. Diagnostika : pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0319-5.
  • Humphrey, N. Social and emotional learning.
  • JANOŠOVÁ, P.KOLEROVÁ, L. Psychologie školní šikany,. 2016. ISBN 9788024729923.
  • Říčan, Pavel; Krejčířová, Dana. Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1049-8.
  • SLAVÍK,J. Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody pro praxi. Praha, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
  • Stehlíková, M. Život s vysokou inteligencí ? Průvodce pro nadané dospělé a nadané děti. Praha: Grada, 2016.
  • Svoboda, Mojmír; Krejčířová, Dana; Vágnerová, Marie. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-545-8.
  • Zelinková, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr