Lecturer(s)
|
-
Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
-
Králová Veronika, Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
1.Definition of pedagogical-psychological diagnostic activities. 2.Characteristics of diagnostic and interventional teacher competencies. 3.Legislative and ethical aspects of diagnostic activities. 4.The possibilities of exploring the personality of pupil. 5.Longitudinal and cross-sectional methods (strengths and weaknesses). 6.Clinical methods and test methods (merits and demerits). 7.Use observation, interview and history data in teaching practice. 8.Sorting eighth test methods (subjective, objective, projective). 9.Principles of systematic observation. 10.Management of the screening interview. 11.Content analysis of spontaneous creations of students. 12.Specificity of diagnostics in children and adolescents 13.Practical examples of diagnostic tools for primary and secondary schools.
|
Learning activities and teaching methods
|
Cooperative instruction, Task-based study method, Students' self-study, Seminar
- Contact hours
- 13 hours per semester
- Individual project (40)
- 5 hours per semester
- Team project (50/number of students)
- 15 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Orientation in psychological terminology, especially in general psychology, developmental psychology and social psychology. |
learning outcomes |
---|
vymezit význam ped. psych. diagnostiky charakterizovat diagnosticko-intervenční kompetence učitele popsat specifika školní diagnostiky dětí a dospívajících |
Skills |
---|
vhodně používá diagnostické nástroje vede diagnostický rozhovor s odborným vhledem analyzuje spontánní výtvory žáků |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Skills demonstration |
Collaborative instruction |
Skills |
---|
Seminar |
Collaborative instruction |
Competences |
---|
Skills demonstration |
Discussion |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Continuous assessment |
Group presentation at a seminar |
Skills demonstration during practicum |
Skills |
---|
Skills demonstration during practicum |
Group presentation at a seminar |
Competences |
---|
Practical exam |
Skills demonstration during practicum |
Recommended literature
|
-
Cognet, Georges. Dětská kresba jako diagnostický nástroj. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0499-2.
-
Hrabal, Vladimír; Hrabal, Vladimír. Diagnostika : pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0319-5.
-
Humphrey, N. Social and emotional learning.
-
JANOŠOVÁ, P.KOLEROVÁ, L. Psychologie školní šikany,. 2016. ISBN 9788024729923.
-
Říčan, Pavel; Krejčířová, Dana. Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1049-8.
-
SLAVÍK,J. Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody pro praxi. Praha, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
-
Stehlíková, M. Život s vysokou inteligencí ? Průvodce pro nadané dospělé a nadané děti. Praha: Grada, 2016.
-
Svoboda, Mojmír; Krejčířová, Dana; Vágnerová, Marie. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-545-8.
-
Zelinková, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.
|