Předmět: Psychologie motivace žáků

» Seznam fakult » FPE » KPS
Název předmětu Psychologie motivace žáků
Kód předmětu KPS/PSMO
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Slabý Jiří, PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Štehoferová Ludmila, Mgr. Ph.D.
  • Petrusová Marta, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
Studium metodou řešení problémů, Cvičení
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 13 hodin za semestr
  • Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Student/ka: - aktivně využívá základní psychologickou terminologii, - orientuje se v oblasti pedagogické psychologie, - popíše osobnost žáka a vymezí předpoklady pro její diagnostiku.
Odborné dovednosti
Student/ka: - dokáže aplikovat pojmy z pedagogické psychologie do praxe, - vytvoří vlastní prezentaci a vystupuje před skupinou, - používá základní metodologické postupy v oblasti diagnostiky osobnosti žáka.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- získat znalosti o jednotlivých druzích motivace, které jsou využitelné ve školní praxi,
- popsat jednotlivé projevy žákovské nemotivovanosti,
- vysvětlit problematiku perspektivní orientace a vlivy snižující žákův výkon,
- hlouběji zhodnotit funkci a efektivitou autodiagnostických metod.
Odborné dovednosti
- vytvořit vlastní metodiku autodiagnostických metod,
- aplikovat do praxe teoretické znalosti z oblasti rozvoje žákovské motivace,
- připravit plán rozvoje žákovské výkonnosti pro laickou veřejnost,
- rozhodnout, jaké učební strategie jsou efektivní v konkrétních pedagogických situacích.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Cvičení (praktické činnosti),
Řešení problémů,
Odborné dovednosti
Skupinová výuka,
Obecné způsobilosti
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Odborné dovednosti
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Motivation and action. New York: Cambridge University Press, 2008. ISBN 978-0-521-14913-6.
  • HRABAL, Vladimír, František MAN a Isabella PAVELKOVÁ. Psychologické otázky motivace ve škole.. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. ISBN 80-04-23487-9.
  • Hrabal, Vladimír; Pavelková, Isabella. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-755-8.
  • Nakonečný, Milan. Motivace lidského chování. Praha : Academia, 1997. ISBN 80-200-0592-7.
  • Pavelková, Isabella. Motivace žáků k učení : perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha : Univerzita Karlova, 2002. ISBN 80-7290-092-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr