Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Rodina (vymezení, znaky, funkce, sociokulturní podmíněnost, historie ). 2. Typy rodinných struktur. 3. Vývojový cyklus rodiny. 4. Výběr partnera (délka známosti, dishetické vlastnosti I. a II. řádu). 5. Model manželství rodičů (jako jeden z faktorů výběru partnera). 6. Vztahová asymetrie. 7. Materiálně ekonomické podmínky (domácnost, volný čas, finance, péče o dítě). 8. Neerotická párová komunikace. 9. Emocionální a sexuální problémy manželů. 10. Extra a intramatrimoniální údery. 11. Poruchy výchovy. 12. Rodiny problémové. 13. Rodiny klinické.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Studium metodou řešení problémů
- Kontaktní výuka
- 13 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- vysvětlit základní pojmy z vývojové psychologie, |
základní znalost pojmového aparátu z oblasti sociální psychologie |
- objasnit proces socializace osobnosti, |
- popsat dynamiku sociálních skupin, |
- charakterizovat sociálně psychologické vlastnosti osobnosti. |
Odborné dovednosti |
---|
- rozeznat poruchy komunikace, |
- provést sebereflexi. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- objasnit teorie výběru partnera a charakterizovat předsňatkové období, |
- klasifikovat typy partnerského a manželského soužití dle různých hledisek, |
- popsat složky a dynamiku párového soužití, |
- charakterizovat rodičovskou roli. |
Odborné dovednosti |
---|
- provést sebereflexi tvorby kritérií pro výběr životního partnera, |
- zhodnotit silné a slabé stránky vlastní osobnosti pro plnění partnerské a rodičovské role, |
- na základě analýzy případových studií rozpoznat problémovou a klinickou rodinu. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Řešení problémů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Beck, Ulrich; Beck-Gernsheim, Elisabeth. Dálková láska : životní formy v globálním věku. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-7419-164-0.
-
Buriánová, Pavla. Péče osoby blízké a pěstounská péče jako obdoba přirozené rodiny dítěte (1.). Rodinné listy ISSN 1805-0824 Roč. 7, č. 1 (2018). 2018.
-
Jungwirthová, Iva. Pohodoví rodiče - pohodové děti : podporujeme vývoj dítěte. Vyd. 1. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-536-3.
-
Lovasová, Vladimíra. Souvislosti neuroticismu. První vydání. 2017. ISBN 978-80-261-0675-3.
-
Lovasová, Vladimíra. Subjektivní symbolická vizualizace psychologie rodiny. Vyd. 1. V Plzni : Západočeská univerzita, 2011. ISBN 978-80-261-0076-8.
-
Minuchin, Salvador. Rodina a rodinná terapie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0371-1.
-
Moree, D. Základy interkulturního soužití. Praha, 2015. ISBN 978-80-262-0915-7.
-
Možný, Ivo. Rodina a společnost. Praha : Sociologické nakladatelství, 2006. ISBN 80-86429-58-X.
-
Nožířová, Jana. Náhradní rodinná péče. Praha : Linde, 2012. ISBN 978-80-8613191-7.
-
Satir, Virginia. Kniha o rodině. 1. vyd. [S.l.] : Institut Virginie Satirové [etc.], 1994. ISBN 80-901325-0-2.
-
Sládečková, Soňa; Sobotková, Irena. Dětský autismus v kontextu rodinné resilience. 1. vydání. 2014. ISBN 978-80-244-4219-8.
-
Sobotková, Irena. Psychologie rodiny. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-559-8.
-
Tóthová, Jana. Úvod do transgenerační psychologie rodiny : transgenerační přenos vzorců rodinného traumatu a zdroje jeho uzdravení. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-856-2.
-
Vaníčková, Eva. Násilí v rodině : Syndrom zneužívaného a zanedbávaného dítěte. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-008-4.
|