Předmět: Psychologie rodiny pro pomáhající profese

» Seznam fakult » FPE » KPS
Název předmětu Psychologie rodiny pro pomáhající profese
Kód předmětu KPS/PSRP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šrajbová Ben, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Rodina (vymezení, znaky, funkce, sociokulturní podmíněnost, historie). 2. Znaky současné rodiny, typy rodinných struktur, rodinné subsystémy. 3. Vývojový cyklus rodiny (vývojové úkoly, kritická období) 4. Výběr životního partnera (teorie výběru partnera, zralost pro manželství, dishestické vlastnosti, charakteristika předsňatkového období). 5. Typologie manželského soužití (osobnostní rysy manželů, hodnotové preference). 6. Instrumentální složky soužití a jejich vliv na vztahy (péče o domácnost, děti, finance, volný čas). 7. Komunikace, emocionalita a sexualita v manželství. 8. Poruchy manželského soužití (intramatrimoniální a extramatrimonilání problémy). 9. Rodičovství (charakteristika role, typologie rodičů, výchovné styly, poruchy výchovy). 10. Role a funkce širší rodiny (pozitivní a negativní vlivy prarodičů a dalších příbuzných) 11. Problémové rodiny v kontextu funkčnosti (přetížená, odkládající. ambiciózní, neúplná rodina) 12. Klinické rodiny (nemoc v rodině, rodina se závislým členem, násilí v rodině). 13. Psychologie náhradní rodinné péče

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- vysvětlit základní pojmy z vývojové psychologie,
- objasnit proces socializace osobnosti,
- popsat dynamiku sociálních skupin,
- charakterizovat sociálně psychologické vlastnosti osobnosti.
Odborné dovednosti
- rozeznat poruchy komunikace,
- provést sebereflexi.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- objasnit teorie výběru partnera a charakterizovat předsňatkové období,
- klasifikovat typy partnerského a manželského soužití dle různých hledisek,
- popsat složky a dynamiku párového soužití,
- charakterizovat rodičovskou roli.
Odborné dovednosti
- provést sebereflexi tvorby kritérií pro výběr životního partnera,
- zhodnotit silné a slabé stránky vlastní osobnosti pro plnění partnerské a rodičovské role,
- na základě analýzy případových studií rozpoznat problémovou a klinickou rodinu.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Řešení problémů,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Řešení problémů,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Čapek, Robert; Lauermann, Marek,; Příkazská, Irena; Vosmik, Miroslav; Vyhnálek, Jan. Jak budovat dobrý vztah s rodiči žáků. 2017. ISBN 978-80-7496-295-0.
  • Čapek, Robert; Navarová, Sylvie,; Ženatová, Zdenka. Žák v krizové situaci. 2017. ISBN 978-80-7496-294-3.
  • Hamplová, Dana. Rodina a zdraví - jejich vzájemné souvislosti. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství (SLON) v koedici se Sociologickým ústavem AV ČR, 2014. ISBN 978-80-7419-169-5.
  • Helus, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5.
  • Lovasová, Vladimíra. Subjektivní symbolická vizualizace psychologie rodiny. Vyd. 1. V Plzni : Západočeská univerzita, 2011. ISBN 978-80-261-0076-8.
  • Minuchin, Salvador. Rodina a rodinná terapie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0371-1.
  • Možný, Ivo. Rodina a společnost. Praha : Sociologické nakladatelství, 2006. ISBN 80-86429-58-X.
  • Pemová, Terezie; Ptáček, Radek. Zanedbávání dětí : příčiny, důsledky a možnosti hodnocení. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-247-5695-0.
  • Satir, Virginia. Kniha o rodině. 1. vyd. [S.l.] : Institut Virginie Satirové [etc.], 1994. ISBN 80-901325-0-2.
  • Sobotková, Irena. Psychologie rodiny. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-559-8.
  • Tóthová, Jana. Úvod do transgenerační psychologie rodiny : transgenerační přenos vzorců rodinného traumatu a zdroje jeho uzdravení. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-856-2.
  • Vaníčková, Eva. Násilí v rodině : Syndrom zneužívaného a zanedbávaného dítěte. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-008-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr