Vyučující
|
-
Vrábek Robert, doc. MUDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
1. Psychoterapie, definice a základní rozdělení. 2. Cíle psychoterapie, společné faktory psychoterapie, efekt psychoterapie. 3. Psychoterapeutický přístup. 4. Psychoanalýza, Jungovská psychoterapie, Adlerovská psychoterapie. 5. Behaviorální psychoterapie, kognitivně behaviorální terapie. 6. Rogerovská psychoterapie, logoterapie, transpersonální psychoterapie. 7. Metody a techniky psychoterapie. 8. Role nemoci v životě, útěk do nemoci. 9. Patogenní charakter interpersonálních vztahů. 10. Podpůrná psychoterapie. 11. Vlastnosti terapeuta, terapeutický vztah. 12. Efektivní komunikace mezi klientem a pracovníkem pomáhající profese. 13. Vzdělávací systémy v psychoterapii.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- vysvětlit základní pojmy a kategorie z psychologie osobnosti, |
- charakterizovat psychologické směry. |
Odborné dovednosti |
---|
- analyzovat případovou studii. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- charakterizovat psychoterapii jako vědní disciplínu, |
- definovat základní psychoterapeutické pojmy, |
- popsat stěžejní psychoterapeutické směry. |
Odborné dovednosti |
---|
- posoudit možnosti aplikace psychoterapeutických postupů, |
- orientačně odhadnout výsledky psychoterapeutického působení vzhledem ke konkrétním psychickým problémům. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Skupinová výuka, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Skupinová výuka, |
Obecné způsobilosti |
---|
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Test, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Frankl, Viktor Emil. Utrpení z nesmyslnosti života : psychoterapie pro dnešní dobu. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-262-1038-2.
-
KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie. 4., aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2008. ISBN 80-7178-657-8.
-
Rogers, Carl Ransom. Být sám sebou : terapeutův pohled na psychoterapii. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-262-0796-2.
-
VYMĚTAL, J. Obecná psychoterapie. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha : Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0723-3.
-
VYMĚTAL, J. Úvod do psychoterapie. 2., aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2003. ISBN 80-247-0253-3.
|