Předmět: Psychologie 2

» Seznam fakult » FPE » KPS
Název předmětu Psychologie 2
Kód předmětu KPS/PSYS2
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hurná Marie, Mgr.
Obsah předmětu
1.Základní zákonitosti vývoje. 2. Integrační perioda ( fyzické, psychické, sociální charakteristiky ). 3. Kulminační perioda ( fyzické, psychické, sociální charakteristiky ). 4. Involuční perioda ( fyzické, psychické, sociální charakteristiky ). 5. Geneze osobnosti a sebepojetí. 6. Psychická deprivace. 7. Komunikace v lékařské péči. 8. Zvláštnosti a pravidla komunikace v některých oborech medicíny. 9. Psychologie nemocných a zdravotně postižených - reakce rodiny na sdělení závažné diagnózy. 10. Sociální percepce. 11. Strategie a taktika v jednání s lidmi. 12. Sociální skupiny.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Kooperativní výuka, Diskuse, Individuální konzultace, Samostudium literatury, Přednáška
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 33 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
orientace v základní terminologii obecné psychologie
Výsledky učení
student-ka: - pochopí a aplikuje pojmy z vývojové psychologie a sociální psychologie v praxi, - získá znalosti pro identifikaci poruch, odchylek a uvědomí si případné determinující faktory těchto odchylek, - porozumí pojmům ve strategii a taktice v jednání s lidmi ve zdravotnické péči, - dokáže sdělovat zásady léčebného doporučení včetně příkazů a zákazů, komunikovat s pacienty. Získáné dovednosti a vědomosti využije ve své osobní profesní praxi
Vyučovací metody
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Kooperativní výuka,
Samostudium,
Individuální konzultace,
Přednáška s aktivizací studentů,
Diskuse,
Hodnotící metody
Test,
Doporučená literatura
  • BERAN, J., TUMPACHOVÁ, N., CHALOUPKOVÁ, L. Základy lékařské psychologie pro lékařské studium ve zdravotnictví. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0463-9.
  • Hříchová, Miloslava; Miňhová, Jana; Novotná, Lenka. Vývojová psychologie pro učitele. 2. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta, 2000. ISBN 80-7082-626-6.
  • LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
  • PIAGET, J. Psychologie dítěte. Praha : Potrál, 2001.
  • PLEVOVÁ, Irena a Alena PETROVÁ. Obecná psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3246-5.
  • PREKOPOVÁ, J. Empatie. Vcítění v každodenním životě.. Praha : Grada, 2004.
  • ŘÍČAN, P. Psychologie : příručka pro studenty. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-923-2:.
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha : Portál, 2000.
  • VÁGNEROVÁ, M. Základy psychologie. Praha : Karolinum, 2007.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr