Předmět: Psychologie žáků se spec. vzd. potřebami

» Seznam fakult » FPE » KPS
Název předmětu Psychologie žáků se spec. vzd. potřebami
Kód předmětu KPS/PSZVP
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Štehoferová Ludmila, Mgr. Ph.D.
  • Šrajbová Ben, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
Studium metodou řešení problémů, Seminář, Exkurze, výuka v terénu
  • Kontaktní výuka - 13 hodin za semestr
  • Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den] - 5 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
základní orientace v psychologické a speciálně pedagogické terminologii
Výsledky učení
- popsat osobnosti žáka se speciálními vzdělávacími potřebami,
- objasnit specifika přístupu k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami,
- vysvětlit specifika práce učitele se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, vymezit formování postojů učitele k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami,
- zhodnotit roli asistenta pedagoga v pedagogické praxi.
Odborné dovednosti
- navrhne postupy práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami,
, - aplikuje poznatky při řešení problémových situací se žáky s SVP,
- provést autoevaluaci vlastních postupů při vzdělávání žáků s SVP,
- vypracovat individuální vzdělávací plán žákům s SVP.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Řešení problémů,
Odborné dovednosti
Přednáška s diskusí,
Obecné způsobilosti
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Hříbková, Lenka. Nadání a nadaní : pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-1998-6.
  • Landau, Erika. Odvaha k nadání. 1. vyd. Praha : Akropolis, 2007. ISBN 978-80-86903-48-4.
  • LECHTA, V. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010.
  • MACHŮ, E. Rozpoznávání a vzdělávání rozumově nadaných dětí v běžné třídě základní školy. Brno: Masarykova univerzita, 2006.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr