Course: Psychology of Pupils with Special Educational Needs

» List of faculties » FPE » KPS
Course title Psychology of Pupils with Special Educational Needs
Course code KPS/PSZVP
Organizational form of instruction Seminary
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 1
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Beňová Jarmila, Mgr. Ph.D.
  • Králová Veronika, Mgr. Ph.D.
Course content
unspecified

Learning activities and teaching methods
Task-based study method, Seminar, Field trip
  • Contact hours - 13 hours per semester
  • Attendance on a field trip (number of real hours - maximum 8h/day) - 5 hours per semester
  • Presentation preparation (report) (1-10) - 10 hours per semester
prerequisite
Knowledge
General orientation in educational psychology.
learning outcomes
- popsat osobnosti žáka se speciálními vzdělávacími potřebami,
- objasnit specifika přístupu k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami,
- vysvětlit specifika práce učitele se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, vymezit formování postojů učitele k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami,
- zhodnotit roli asistenta pedagoga v pedagogické praxi.
Skills
- navrhne postupy práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami,
, - aplikuje poznatky při řešení problémových situací se žáky s SVP,
- provést autoevaluaci vlastních postupů při vzdělávání žáků s SVP,
- vypracovat individuální vzdělávací plán žákům s SVP.
Competences
N/A
N/A
teaching methods
Knowledge
Seminar
Field trip
Task-based study method
Skills
Lecture supplemented with a discussion
Competences
Students' portfolio
assessment methods
Knowledge
Continuous assessment
Skills
Individual presentation at a seminar
Competences
Seminar work
Recommended literature
  • Hříbková, Lenka. Nadání a nadaní : pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-1998-6.
  • Landau, Erika. Odvaha k nadání. 1. vyd. Praha : Akropolis, 2007. ISBN 978-80-86903-48-4.
  • LECHTA, V. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010.
  • MACHŮ, E. Rozpoznávání a vzdělávání rozumově nadaných dětí v běžné třídě základní školy. Brno: Masarykova univerzita, 2006.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester