Předmět: Školský management

» Seznam fakult » FPE » KPS
Název předmětu Školský management
Kód předmětu KPS/SMG
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vlk Tomáš, doc. PaedDr. CSc.
Obsah předmětu
1.Základní právní normy v oblasti výchovy a vzdělávání v ČR. 2.Vzdělávací politika v ČR a národní program vzdělávání v ČR. 3.Školský zákon č. 561/2004 Sb. a Zákon č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících. 4.Kurikulární reforma, RVP a školní vzdělávací program a jejich implementace ve škole. 5.Plán rozvoje školy a jeho vytváření, výroční zpráva školy. 6.Kultura školy a klima školy. 7.Komunikace školy s veřejností, základy marketingu školy. 8.Komunikace uvnitř školy, rozvoj pracovníků, DVPP, kariérní řád. 9.Pedagogický proces a řízení školy, třídní management. 10.Vedení lidí ve školské organizaci. 11.Externí a interní evaluace školy. 12.Řízení změny ve škole, projekty školy. 13.Školství pohledem OECD a EU a trendy.

Studijní aktivity a metody výuky
Samostudium literatury, Přednáška
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 13 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
student má základní znalosti z historie našeho školství a ví, jaká je struktura a řízení regionálních škol v ČR
Odborné dovednosti
připravit, realizovat a vyhodnotit výuku v předmětech své aprobace
Obecné způsobilosti
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění,
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- popsat základní právní normy v oblasti výchovy a vzdělávání v ČR
- objasnit hlavní principy kurikulární reformy, RVP a školního vzdělávacího program a jejich implementace ve škole
- charakterizovat kulturu školy a klima školy
- vyjmenovat zásady komunikace školy s veřejností či komunikace uvnitř školy
- objasnit pedagogický proces a řízení školy, vedení lidí ve školské organizaci a třídní management
Odborné dovednosti
student dokáže stanovit požadavky pro svůj adaptační plán a požadované DVPP. Student umí objasnit základní body malého projektu školy a navrhnout plán kooperace týmu pracovníků školy
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Přednáška s demonstrací,
Obecné způsobilosti
Přednáška s demonstrací,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Písemná zkouška,
Doporučená literatura
  • Eger, Ludvík; Jakubíková, Dagmar. Kultura školy. 1. vyd. Liberec : Technická univerzita v Liberci, 2000. ISBN 80-7083-441-2.
  • Eger, Ludvík. Management rizik vzdělávacích projektů. Vyd. 1. Plzeň : Nava, 2013. ISBN 978-80-7211-453-5.
  • Eger, Ludvík. Řízení školy při zavádění školního vzdělávacího programu. Plzeň : Fraus, 2006. ISBN 80-7238-583-6.
  • PISOŇOVÁ, M, BRUNCLÍKOVÁ, Z., EGER, L. Školský management pre študijné obory učitelstva a prípravu vedúcich pedagogických zamestnancov.. Bratislava:UK, 2014. ISBN 978-80-223-3621-5.
  • Starý, Karel. Pedagogika ve škole. Vyd. 1. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-511-0.
  • Trojanová, Irena. Ředitel a střední management školy : průvodce pro ředitele a střední management ZŠ a SŠ. Vyd. 1. Praha : Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0591-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr