Lecturer(s)
|
-
Basl Karel, Doc. PaedDr. CSc.
|
Course content
|
1.The basic legal norms in the field of education in the Czech Republic. 2.Educational policy in the Czech Republic and the National education program in the Czech Republic. 3.The Education Act no. 561/2004 Coll. and Law no. 563/2004. on teaching staff. 4.Curricular reform, FEP and school educational program and its implementation in schools. 5.School development plan and its creation, the annual school report. 6.School culture and school climate. 7.Communication with the public, school marketing fundamentals. 8.Communication inside a school, staff development, further education, career system. 9.Educational process and school management, classroom management. 10.Leadership in school organization. 11.External and internal evaluation of schools. 12.Management changes at school, school projects. 13.OECD and EU trends in Education.
|
Learning activities and teaching methods
|
Self-study of literature, Lecture
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 20 hours per semester
- Contact hours
- 13 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
student má základní znalosti z historie našeho školství a ví, jaká je struktura a řízení regionálních škol v ČR |
Skills |
---|
připravit, realizovat a vyhodnotit výuku v předmětech své aprobace |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
- popsat základní právní normy v oblasti výchovy a vzdělávání v ČR |
- objasnit hlavní principy kurikulární reformy, RVP a školního vzdělávacího program a jejich implementace ve škole |
- charakterizovat kulturu školy a klima školy |
- vyjmenovat zásady komunikace školy s veřejností či komunikace uvnitř školy |
- objasnit pedagogický proces a řízení školy, vedení lidí ve školské organizaci a třídní management |
Skills |
---|
student dokáže stanovit požadavky pro svůj adaptační plán a požadované DVPP. Student umí objasnit základní body malého projektu školy a navrhnout plán kooperace týmu pracovníků školy |
Competences |
---|
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
Self-study of literature |
Skills |
---|
Lecture with visual aids |
Competences |
---|
Lecture with visual aids |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Written exam |
Recommended literature
|
-
Eger, Ludvík; Jakubíková, Dagmar. Kultura školy. 1. vyd. Liberec : Technická univerzita v Liberci, 2000. ISBN 80-7083-441-2.
-
Eger, Ludvík. Management rizik vzdělávacích projektů. Vyd. 1. Plzeň : Nava, 2013. ISBN 978-80-7211-453-5.
-
Eger, Ludvík. Řízení školy při zavádění školního vzdělávacího programu. Plzeň : Fraus, 2006. ISBN 80-7238-583-6.
-
PISOŇOVÁ, M, BRUNCLÍKOVÁ, Z., EGER, L. Školský management pre študijné obory učitelstva a prípravu vedúcich pedagogických zamestnancov.. Bratislava:UK, 2014. ISBN 978-80-223-3621-5.
-
Starý, Karel. Pedagogika ve škole. Vyd. 1. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-511-0.
-
Trojanová, Irena. Ředitel a střední management školy : průvodce pro ředitele a střední management ZŠ a SŠ. Vyd. 1. Praha : Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0591-3.
|