Lecturer(s)
|
-
Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Havlová Dana, Mgr.
|
Course content
|
1. Prevention - definitions of key terms 2. The definition of socially undesirable forms of behavior 3. Division of PP 4. Goals of PP (generally , by age) 5. System approach to the PP, the components of PP 6. Levels of specific PP 7. Forms and methods specific to PP I. 8. Forms and methods specific to PP II. 9. Providers of prevention, personality of the preventist- the skills, knowledge, attitudes 10. Criteria for an effective program of general prevention, evaluation of prevention programs 11. The basic guidelines of Ministry of Education, Youth and Sports of the Czech Republic for the PP 12. Competences in PP ? regional school coordinator of prevention, school district methodologist of prevention, school methodologist of prevention 13. PP system in the Czech Republic, the history of PP
|
Learning activities and teaching methods
|
Interactive lecture, Lecture supplemented with a discussion, Lecture
- Preparation for an examination (30-60)
- 50 hours per semester
- E-learning (given by an e-learning course)
- 30 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Definovat rizikové chování. |
Objasnit determinanty vzniku rizikového chování. |
Charakterizovat skupiny rizikového chování. |
Popsat jednotlivá riziková chování. |
Skills |
---|
Identifikovat jednotlivé faktory způsobující vznik rizikového chování. |
Navrhovat řešení předcházení rizikovému chování v rámci studovaného oboru. |
Reflektovat svůj způsob života ve vztahu ke znakům rizikového chování. |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
Vyjmenovat teoretická východiska primární prevence a popsat jejich obsah. |
Vymezit na obecné úrovni cíle primární prevence. |
Popsat formy a metody práce v rámci primární prevence. |
Charakterizovat dokumenty upravující koncepci a činnost primární prevence. |
Objasnit způsoby evaluace preventivních programů. |
Skills |
---|
Formulovat cíle primární prevence ve vztahu ke konkrétní škole a typu preventivního programu. |
Analyzovat formy a metody práce v rámci primární prevence ve vztahu ke konkrétním typům preventivních programů. |
Koncipovat programy primární prevece na zákaldě různých kritérií. |
Navrhovat strategie evaluace programů primární prevence. |
Interpretovat metodické pokyny MŠMT se zaměřením na koncipování a realizování primární prevence na školách a uvedené dokumenty implementovat do tvorby a realizace preventivních programů. |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture |
Lecture supplemented with a discussion |
Interactive lecture |
Skills |
---|
Lecture |
Lecture supplemented with a discussion |
Interactive lecture |
Competences |
---|
Lecture |
Lecture supplemented with a discussion |
Interactive lecture |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Oral exam |
Skills |
---|
Oral exam |
Recommended literature
|
-
DVOŘÁK, D. Drogy a vaše dítě.
-
DVOŘÁK, D. Metodika vzdělávacích programů prevence drogových závislostí.
-
HAJNÝ, M., KOŘÍNEK, R., MAJER, M. Drogy a rodina.
-
HAJNÝ, M. O rodičích, dětech a drogách : drogy a jejich účinky, rizika zvyšující užívání drog, léčba, problémové situace. Praha : Grada, 2001. ISBN 80-247-0135-9.
-
NEŠPOR, K. Alkohol, drogy a vaše děti : Jak problémům předcházet, jak je včas rozpoznat, jak je zvládat. Praha : Sportpropag, 1992.
-
NEŠPOR, K. Jak pomoci dětem odmítat alkohol a drogy aneb Prevence v rodině.
-
NEŠPOR, K. Středoškoláci o drogách, alkoholu, kouření a lepších věcech. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-086-3.
-
NOVÁKOVÁ, D. Metodika drogové prevence pro MŠ a první stupeň ZŠ.
|